ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Statens vegvesen og politiet:

Vurderer å anmelde laksebransjen etter avrenning

TRAFIKKFARLIG: I bøtta holder Morten Frantzen fra Statens vegvesen avrenning. Dette kan skape trafikkfarlige situasjoner. Foto: JØTE TOFTAKER / NRK

Vann og blod fra transport som frakter laks er et vedvarende problem. Nå vurderer Statens vegvesen og politiet å anmelde laksebransjen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 04.02.2022 kl 09:58

ANNONSE
Annonse

Avrenning skjer når temperaturen er for høy i boksene som laksen ligger i. Da smelter blod og annen væske ut fra lastebilen, og så ut i veibanen.

– Det er et problem fordi det er trafikkfarlig. På vinterstid er det farlig for bilistene når det fryser til is, og på sommeren for motorsyklister. Dette er også et miljøproblem, sier Morten Frantzen, leder i utekontroll Midt hos Statens vegvesen.

Vegvesenet opplever at avrenning er et vedvarende problem. Nå har de inngått et samarbeid med politiet, der de vurderer å anmelde laksebransjen.

– Dette har vært en utfordring over lang tid. Mine sjefer har oppfordret til å finne en løsning på problemet, men vi har ikke sett noe endring ennå, sier kontorsjef i Statens vegvesen Midt, Kim-Ruben Våge.

– Det er forbudt

Det er sjåførene som har ansvaret for kjøretøyet når det er kontroll, eller ute i veibanen. Samtidig er det foretakets ansvar å legge til rette for at sjåføren kan følge loven.

– Det er forbudt, og når noe ikke er lovlig må de som er transportører forholde seg til loven. Det betyr at de må skjerpe seg og slutte med å forårsake lekkasje til veibanen, sier samferdselsminister, Tor-Inge Nygård.

Samferdselsminister, Jon-Inge Nygård, forteller at avrenning er ulovlig. Foto: JØTE TOFTAKER / NRK

I løpet av 20 uker i 2021 ble det delt ut kjøreforbud til over 400 kjøretøy. Lastebilene som blir stoppet får ikke lov til å kjøre igjen før lekkasjen er stoppet.

Flere tiltak må på banen

Kommunikasjonssjef i Sjømat Norge, Øyvind Andre Haram, mener det er et delt ansvar for problemet.

Sjømatindustrien er avhengige av transportører som kan frakte fisk og annen råvare ut i Europa.

– Vi ser sammen med politi, vegvesen og transportselskap på hvordan vi kan gjøre bilene bedre og hindre at det smelter, sier Haram.

Likevel mener han dette ikke er noe som vil skje over natten.

– Dette er en dialogprosess som vi jobber med kontinuerlig. Det er ikke noe «quick fix», her må flere tiltak på banen.

Nøkkelord

ANNONSE