ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Utforkjøringen på Fv 30:

- Vinterdriften har vært for dårlig

Kritikk: Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, sier de har mottatt mange meldinger om dårlig vinterdrift på Fv30. Foto: ANNA GYTRI / NRK

Norges Lastebileier-Forbund har mottatt mange meldinger om vedlikeholdet på Fv30.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 30.11.2021 kl 21:03

ANNONSE
Annonse

Mandag ble Stavåbrua stengt for kjøretøy med totalvekt over 8 tonn, og tirsdag ble en av omkjøringsveiene FV-30 for tyngre kjøretøy stengt i flere timer. Norges Lastebileier-Forbund har fått flere meldinger fra sine medlemmer om dårlig vedlikehold.

- Vi har fått mange meldinger om at vinterdriften på disse omkjøringsveiene har vært for dårlige. Vi har selvfølgelig forståelse for at bruen må stenges når de avdekker den type skader som de har gjort. Men da er det viktig at de sørger for god drift, og mye salting og strøing på omkjøringsveiene. Om skal vi tro alle de meldingene vi har fått, så har ikke det vært tilfellet i dag.

Det sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), forbund med 4 000 medlemmer som representerer ca. 15 000 lastebiler, ifølge forbundet selv.

Les også: Vogntog nære ved å treffe bolighus

Reduserer trafikksikkerheten

Fv30 var i flere timer helt stengt, og anbefalt omkjøring var om Fv6560, men kun for personerbilder.

Grunnet stengt Fv30 mellom Støren og Røros, måtte større kjøretøy derfor kjøre om Fv31 til Brekken og videre om Fv705.

- Det vi gjør nå, er å redusere trafikksikkerheten. Det er enda lengre tid for sjåførene å komme seg rundt, som går utover både arbeidstid og kjøre og hviletid. Det verste er selvfølgelig risikoen for ulykker, så her må vinterdriften prioriteres sterkere, og vi kommer til å ta kontakt med vegvesenet for å bidra til det.

Trøndelag Fylkeskommunen er ansvarlig for vedlikehold og drift på Fv30. Fylkeskommunen har blitt forelagt kritikken for Mo.

- Det er satt inn ekstra drriftstiltak på FV 30 som en konsekvens av at Stavåbrua har aksellastbegrensninger. Dette for å håndtere den økte trafikken på FV 30, skriver Endre Rudolfsen, seksjonsleder for drift og vedlikehold i Trøndelag Fylkeskommune, til Nea Radio.

ANNONSE