ANNONSE
Annonse

Vil selge mer lammekjøtt

LAMMEKJØTT: Sauebøndene vil selge mer lammekjøtt. Foto: Colourbox

Nordmenn flest spiser lamme- og sauekjøtt kun tre ganger i året, om høsten, til jul og til påske. Lørdag vil mer enn hundre butikker over hele landet servere kjøtt fra sau og geit rett fra grillen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 30.05.2018 kl 10:06

ANNONSE
Annonse

– Vi er veldig tradisjonsbundet når det kommer til å spise fårekjøtt. Om høsten spiser vi fårikål, til jul pinnekjøtt, og i påska spiser vi påskelam, sier Ole G. Hertzenberg i Norsk Sau og Geit.

Fra gammelt av var det vanlig å spise sau og lam rett etter tradisjonell slakteperiode.

– I dag tilbyr kjøttindustrien spennende produkter av lamme- og sauekjøtt hele året, men både butikkene og kundene har vendt seg til at å spise lammekjøtt er sesongbestemt, sier Hertzenberg.

Det er likevel flere grunner til at nordmenn med fordel kunne kjøpt og spist mer lam og sau.

– Sauer og geiter gjør en stor oppgave med å holde kulturlandskapet åpent ved at de spiser gras, busker og små trær. Uten beitedyr vil landskapet gro igjen. I tillegg er det god dyrevelferd i sauehold, sier han.

Tall fra Nortura viser at 75 prosent av alt lammekjøtt blir solgt i sesongukene august, september og oktober. En del av kjøttet blir lagt på lager og solgt på andre tider av året, men høstsesongen er absolutt størst.

– Nå vil sauebøndene få folk til å åpne øynene for det gode og sunne kjøttet. Lørdag 2. juni vil 110 butikker over hele landet servere kjøtt fra sau og geit rett fra grillen, sier Hertzenberg.

Tenke nytt

Undersøkelser viser at nordmenn ville spist mer lammekjøtt dersom det var mer tilgjengelig i butikkene. Hertzenberg mener salget av lammekjøtt har kommet inn i en ond sirkel.

– Mange butikker har liten kjøleplass og er avhengig av god rullering i kjøttdisken. De tar derfor helst inn det de er sikre på at selges fort, altså ikke sau eller lam. En kunde som ønsker lam utenom sesongene vil derfor ikke finne det i butikkene. Dermed mister også kundene interessen, sier Hertzenberg.

De siste 30 åra har forbruket av lammekjøtt gått ned med 20 prosent, mens forbruket av storfe, svinekjøtt og fjørfekjøtt har økt. Det selges rundt fire ganger så mye storfe- og kalvekjøtt som kjøtt fra sau og lam, ifølge tall fra Animalia.

– For å øke omsetningen, slik at butikkene tar inn mer saue- og lammekjøtt, må det satses mer på produkter som er enkle å tilberede i en travel hverdag, sier han.

Folkeopplysning

– Mange unge i dag har liten kjennskap til sauekjøtt, og de er heller ikke like opptatt av å holde på tradisjonene om å spise sau om høsten og til jul og påske. Samtidig er de kanskje mer åpne for nye og mer utradisjonelle produktvarianter som også passer inn i folks travle hverdag. Som kjøttdeig, kjøttboller og strimler eller skav av lammekjøtt, sier Hertzenberg.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Advarer mot vanskelige kjøreforhold

Advarer mot vanskelige kjøreforhold

Fredag er det fare for underkjølt regn i Trøndelag.

Litauisk vogntog sto fast i Tydal

Litauisk vogntog sto fast i Tydal

Vogntoget sperret fylkesvei 705 delvis i nesten ett døgn.

Stjørdal AP klar med styret

Stjørdal AP klar med styret

I går kveld ble det avgjort at Sissel Helene Bakken blir sittende som leder i Stjørdal Arbeiderparti.

Kaffegjesten: Martin Eriksson

Kaffegjesten: Martin Eriksson

Kaffegjesten i Nea Radio denne uka er Martin Eriksson.

Store endringer i melkeproduksjonen i Trøndelag

Store endringer i melkeproduksjonen i Trøndelag

Melkeproduksjonen reduseres i kyst- og bynære kommuner – og øker ellers i fylket. I Stjørdal er melkeproduksjonen halvert siden 1998.

Håkon Einarsve fra	Stjørdal ny AUF-leder

Håkon Einarsve fra Stjørdal ny AUF-leder

Håkon Einarsve fra Stjørdal ble i helga valgt til ny leder i Trøndelag AUF. Emilie Græsli fra Tydal ble valgt til 1. nestleder og Helene Wean fra Hommelvik ble 2. nestleder. Trøndelag AUF er det største fylkeslaget i Norges største ungdomsorganisasjon.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE