ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Regjeringen:

Vil bygge flere firefeltsveier

Vil bygge flere firefeltsveier: Regjeringen åpner for bygging av firefelts motorvei på nye strekninger, og for å bygge smalere firefeltsveier på strekninger der firefeltsvei har vært tillatt. Illustrasjonsfoto Foto: Runar Kjøsen

Regjeringen åpner for bygging av firefelts motorvei på nye strekninger, og for å bygge smalere firefeltsveier på strekninger der firefeltsvei har vært tillatt.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 07.12.2020 kl 09:56

ANNONSE
Annonse

I dag blir veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygget som to- og trefeltsveier. Nå vil det være mulig å bygge firefeltsvei på disse strekningene. Firefeltsveien skal ha en bredde på 19,0-21,5 meter, og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.

– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekter. På den måten får vi mer igjen for fellesskapets penger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Med de nye endringene vil det også være mulig å bygge en smalere firefeltsvei på veier med 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet. Veien kan ha en bredde på 20,0-23,0 meter, og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter. Også her vil man kunne ha en fartsgrense på 110 km/t.

I Trøndelag gjelder dette E6 mellom Ulsberg og Melhus, samt E6 mellom Kvithammar og Åsen.

Nøkkelord

ANNONSE