Trøndelag reiseliv ser framover:
– Vi skal være klare når dette er over

Sammen: – Nå må vi bygge en robust opplevelsesnæring som er klar til å være synlig i det som kommer til å være et overopphetet verdensmarked når dette er over. Det kan vi bare oppnå om vi står sammen, sier daglig leder i Trøndelag Reiseliv, Petra Sestak. Foto: Trøndelag Reiseliv
– Når det lempes på restriksjonene, vil konkurransen om å være synlig bli knallhard, sier daglig leder for Trøndelag reiseliv, Petra Sestak.
Publisert: 24.03.2020 kl 09:06
Reiselivet er en av bransjene som har blitt rammet hardt av koronapandemien.
– Dette er en kjempevanskelig situasjon for opplevelsesnæringingene, sier daglig leder for Trøndelag Reiseliv, Petra Sestak.
– Vi har hatt en kontinuerlig vekst her i Trøndelag og alt lå an til at vi skulle få et veldig godt 2020. Men det som nå skjer har satt en stopp for all reiseaktivitet i verden og for oss betyr det at vi må se framover og at det kreves av oss at vi handler raskt.
Saken fortsetter under lydfila:
Må holde sammen
Næringen jobber nå med å planlegge hvordan den skal kunne reise seg når dette er over.
– Det er en krevende situasjon og vi må holde sammen, sier Sestak.
– Nå må vi fokusere på å bygge en robust opplevelsesnæring. Hun forteller at Trøndelag Reiseliv jobber sammen med Innovasjon Norge og andre lokale og regionale aktører for å kunne klare å lande situasjonen.
– Vi vet at når restriksjonene trekkes tilbake, vil kampen om oppmerksomhet være enorm på verdensbasis.
Nærmarkedet
Sestak forklarer at selv om spredingskampanjer er lagt å is foreløpig, jobbes det likevel med å være synlige i nærmarkedet.
– Vi håper at ting vil være lettere når sommeren kommer og vi tror at nordmenn vil komme til å feriere i hjemlandet. Derfor utarbeider vi nå en markedsplan for å møte nettopp dette behovet.
Fornøyd - men er det nok?
Opplevelsesnæringen er fornøyd med at både regjeringen og andre vitale aktører har handlet raskt og satt inn tiltak for å forsøke å redde utsatte næringer.
– Men det er mange utfordringer, særlig for de små bedriftene som er i flertall innenfor opplevelsesnæringen.
– Løpende utgifter skal betales, noe som kan få store konsekvenser dersom dette blir langvarig. Sestak sier videre at Trøndelag Reiseliv jobber med en krisepakke som vil bli offentliggjort i løpet av kort tid.
– Om den innsatsen vi nå legger ned er nok vil vise seg. Men det viktigste er at vi står sammen og gjør vårt beste for å komme så godt utav situasjonen som mulig, avslutter Petra Sestak.