ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Varme, humor og kvinnekamp!

Proletarteateret tilbake med musikalen Ungen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Det er i underkant av en måned til premiere på stykket Ungen og teatergruppen bak, proletarteateret, er i full gang med øvinger og forberedelser til forestillingen som vil være mulig for publikum å få med seg hele 5 kvelder i løpet av oktober. Stykket har sine røtter i skuespillet skrevet av Oskar Braaten i 1911, men selve musikalen som proletarteateret setter opp, er fra 1973 forklarer regissør Torstein Fosmo:

Saken fortsetter etter lydklippet

Foto: Anette Fossmo

- Ungen er en musikal bygd på et skuespill, opprinnelig av Oscar Braaten. Men musikalen er fra 1973 og handler om jenter som jobbet på fabrikk og fikk unger utenfor ekteskap. Og hvordan de klarte seg med arbeid og unger, med hjelp fra karakteren hønse-Lovisa, som tok vare på barna. Det er dette det handler om i bunn og grunn, i tillegg til kvinnekamp, forklarer Fosmo.

- Originalstykket av Braaten er ikke akkurat noe lystspill, men denne musikalen er faktisk en historie som har mye varme, mye humor og har en del scener og sangnummer som gjør at den blir veldig gøy, rett og slett. Det blir en veldig fin miks mellom humor og alvor, som jeg tror kler temaet i stykket veldig godt, fortsetter han.

Et etablert stykke som byr på andre utfordringer

Det er høy energi på bruket kulturhus når de har øving søndagskveld, der er det gjennomgang av scener, sang samt finpuss av plassering. Det er mye som skal på plass i løpet av de neste ukene og til tross for at de kjenner på at premieren nærmer seg og tilsvarende nerver, ligger proletarteateret likevel godt an i tidsforløpet.

- Det er ingen som liker å bli påminnet om at det er kort tid igjen til premieren. Men vi ligger ok an, det er klart at vi har med amatører å gjøre og folk med begrenset tid. Og vi er nødt til å bruke den tiden vi trenger på ting, så jeg tror egentlig vi ligger godt an. Vi har gjort alle scenene snart, så da er vi i rute til vi skal begynne å øve skikkelig. Og da skal vi øve hver kveld de siste 14 dagene, heldigvis, smiler han.

Tidligere har gruppen satt opp Sildslaget, som de skrev og komponerte selv på bakgrunn av et masseslagsmål som fant sted i Hommelvik. Denne gangen er utgangspunktet et etablert stykke og de må forholde seg til de komponentene musikalen innebærer. Det å jobbe med Ungen krever derfor en helt annen tilnærming enn Sildslaget, noe som kan by på forskjeller i arbeidsprosessen.

- Det er en ganske stor forskjell, i alle fall for meg som også var instruktør sist, i tillegg til forfatter og komponist. Da hadde jeg all kontroll og kunne egentlig stryke, legge til og gjøre om akkurat som det passet meg. Men her er stykket fast og det er den største utfordringen, synes jeg. Vi må spille med det vi har, både tekst og melodier, og bruke det. Så for å konkludere er arbeidet vanskeligere nå, det vil jeg påstå, men det blir jo også mye mindre arbeid i forkant når vi slipper å skrive alt selv, sier Fosmo.

Livet på et brett

I den knappe måneden som gjenstår blir det bare travlere og travlere for gjengen som jobber med musikalen. Men alle som står på denne scenen elsker det de driver på med og er forberedt på en oktober bestående av mye sang og skuespill. Når stykket endelig er sceneklart er Fosmo klar på hva publikum kan forvente seg.

- Vi gleder oss til å holde på enda mer med dette, vi har faktisk ikke hatt så veldig mange øvinger enda. Men nå skal vi virkelig trø i gang i oktober, sier Fosmo.

- Publikum kan forvente seg ei forestilling med fart, musikk, vakker sang, humor og gripende scener i spedd en god del lette og morsomme scener også. Jeg tror egentlig de kan forvente seg livet på et brett, avslutter han.

Nøkkelord

ANNONSE