ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Tydalsfestivalen fornyer den grafiske profilen

Stemningsbilde fra Tydalsfestivalen 2018. Foto: Tydalsfestivalen

- Festivalpublikummet vil merke at vi har laget en ny grafisk profil, men også oppleve nyheter på festivalarenaen. Musikalsk vil programmet være i samme form som tidligere, bredt, folkelig og litt for alle, sier styreleder Toralf Øverås.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 27.05.2019 kl 19:19

ANNONSE
Annonse

19. – 20. juli fyller Tydalsfestivalen bygda med musikk, folk og liv for 13. gang. Mange står på for å skape en festival full av trivsel og gode musikkopplevelser. I år er det tatt grep for å fornye festivalprofilen for framtida.

- Festivalpublikummet vil merke at vi har laget en ny grafisk profil, men også oppleve nyheter på festivalarenaen. Musikalsk vil programmet være i samme form som tidligere, bredt, folkelig og litt for alle, sier styreleder Toralf Øverås.

Familievennlig og folkelig

Tydalsfestivalen har siden 2007 etablert seg som en familievennlig og folkelig festival. Kortreist mat har også de senere årene vært en viktig del av vår profil. Billettsalget har sakte, men sikkert økt for hvert år, sett bort fra fjoråret, da vi registrerte en liten nedgang i både besøkende og inntekter. Å drive festival har mange utfordringer. En av dem er å ha en tydelig profil.

Sterkere konkurranse

Konkurransen i festivalmarkedet blir stadig sterkere. - Vi kjemper hele tida om folks tid og oppmerksomhet. Hvert år blir det dyrere å drive festival, og vi er derfor avhengig av å øke inntekter – enten gjennom økt besøk, eller ved å få de besøkende til å legge igjen mer penger på selve festivalen. Vi tror at å nå ut til nye potensielle festivaldeltakere også utenfor dalføret, er en meget viktig faktor for at festivalen skal bestå, sier Øverås.

Ny profil

Profilarbeidet ble sparket i gang fra styrehold i Tydalsfestivalen og er støttet av Regionalt næringsfond. Prosjektet kom i gang etter jul med en workshop for årets hovedkomite, og arbeidet ble ferdigstilt denne uka. - I prosessen har vi hatt bistand av to byråer, begge med god erfaring i strategiarbeid og visuell design for festivalbransjen. Det er vanlig at profiler fornyes, spesielt i festivalbransjen, sier styrelederen.

- I ny grafisk profil benyttes farger som symboliserer natur og elementer vi alle kjenner fra festivallivet. I tillegg er stemning, miljø og trivsel viktig – vi er en festival for alle. Både teoretisk, visuelt og markedsmessig er profilen helt i tråd med føringene som ble lagt. At folk engasjerer seg er kjempebra, og det er helt naturlig at det er ulike meninger om veivalgene festivalledelsen velger.
Vi inviterer folk videre til å engasjere seg gjennom å stille opp i hovedkomiteen, eller bidra på andre måter. Jobben som komiteen gjør er helt nødvendig for at vi år etter år skal kunne gjennomføre Tydalsfestivalen, sier Toralf Øverås.

Tydalsfestivalens hovedmål er å gi tilbake til lag og organisasjoner. I fjor satte festivalen av over 300 000 kr på tiltak og grasrotandeler til våre frivillige, dette til lag og organisasjoner de frivillige selv ønsker å støtte.

Ny grafisk profil for festivalen. Foto: Tydalsfestivalen

Foto: Tydalsfestivalen

Nøkkelord

ANNONSE