Nea Radio

Nea Radio

Skjerpa krav til vinterdekk

Tungbilkontroll på Sandmoen i Trondheim. Foto: Statens vegvesen

– Farlege vogntog skal bort frå norske vegar. Difor bad eg i januar Vegdirektoratet vurdere strengare krav til vinterdekk for tunge køyretøy, samt auka gebyrsatsar for brot på krava til vinterutrusting. Målet er å gjennomføre endringane så raskt som mogleg, og før neste vintersesong, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i ei pressemelding.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Regjeringa vil skjerpe krava for å få mer trafikksikre og trygge vinterveger.
Vegdirektoratet har nå sendt på høring forslag om skjerpa krav til vinterdekk for tunge kjøretøy og økt gebyrsats for brudd på krava til lovlig dekk- og kjettingutrusting.

– Dette er viktige tiltak i arbeidet for auka sikkerhet og framkome på norske vintervegar. Det skal vere trygt å ferdast på norske vintervegar, sier Dale i ei pressemelding.

Fleire krav til vinterdekk er allereie innført

Regjeringa innførte i 2013 eit påbod om vinterdekk for tungbil over 3500 kg med unntak av løfteakslar. I 2014 blei påbodet utvida, med påbod om vinterdekk på alle akslar. Det blei samstundes meldt eit ønske om å sjå ytterlegare på krava til vinterdekk på et seinare tidspunkt, i lys av den tekniske utviklinga og tilgjengelegheita av ulike typar dekk.

Tyske myndigheiter har nyleg skjerpa krava til vinterdekk for tunge køyretøy, slik at det berre er dekk merka med det såkalla "alpesymbolet", som er godkjent på drivande og styrande akslar. I Tyskland er det gitt ein overgangsperiode frem til 30. september 2024 for bruk av dekk merka M+S, produsert før 31. desember 2017.

– Vi ønsker ein skjerping etter same mønster som i Tyskland, men av omsyn til trafikktryggleiken vil regjeringa å gå eit steg lenger. Vi foreslår difor å innføre dei skjerpa krava utan overgangsperiode. Vi ønsker òg innspel på om dei skjerpa krava bør gjelde alle akslar på køyretøyet, inkludert hjul på tilhengar. Endeleg avgjerd vil tas på bakgrunn av innspel i høyringsrunda, seier Dale.

Høyringsforslaget tek også opp om minimum tillat mønsterdybde på dekka skal aukes frå gjeldande 5 mm til 7 mm.

Auka gebyrsats for brot på krava til vinterutrusting

– Vi ønsker òg å auke og differensiere gebyra for brot på krava til dekk- og kjettingutrusting. Formålet er å sikre at gebyrsatsane har ein reell preventiv effekt, som vil gjere det mindre aktuelt å spekulere i mangelfull vinterutrusting. Dette vil bidra til auka trafikktryggleik og framkome på vegen, seier Dale.

For manglar ved dekk blir det i høyringsforslaget foreslått ulike satsar for køyretøy med tillat totalvekt over og under 7 500 kg. Ved å differensiere ved kjøretøy med en tillat totalvekt på over 7 500 kg, vil gebyret i større grad rette seg mot tyngre køyretøy, som har dei største utfordringane på vinterføret.

For manglar knytt til å ha med kjetting blir det foreslått på same måte ulike satsar for køyretøy med en tillat totalvekt over og under 7 500 kg. Det blir òg foreslått ein ytterlegare sats for vogntog med tillat totalvekt over 7 500 kg, som trekkjer tilhengjar med tillat totalvekt over 3 500 kg. Sistnemnde sats må sjåast i samanheng med at bruk av kjetting er særskild viktig for vogntog på vinterføre. Det er òg krav til å ha med fleire kjettingar for denne køyretøygruppa.

– Køyring med manglande vinterdekk og kjetting aukar risikoen for ulukker. Av omsyn til både trafikktryggleik og framkome er det svært viktig at reglane er strenge nok. Reaksjonane ved brot må gje faktisk åtferdsendring hos dei som ikkje følgjer krava, seier samferdselsministeren i ei pressemelding.

Nøkkelord

Siste nytt i Trøndelag Vis flere

NORBIT børsnoteres

NORBIT børsnoteres

Torsdag blir en merkedag for bedriften med fabrikker i Røros og Selbu.

Revytekstforfattere - meld dere!

Revytekstforfattere - meld dere!

Revyaktører over hele landet oppfordres til å søke på SpareBank 1 SMNs revytekststipend for 2019. Stipendet deles ut i forbindelse med Norsk Revyfestival og NM i revy på Høylandet 10.-14. juli.

Tilbake i Norge

Tilbake i Norge

De tre Abbasi-søsknene landet tirsdag ettermiddag på Oslo lufthavn og dro direkte til sykehuset for å gjenforenes med moren.

Abbasifamilien sendes ikke til Kabul

Uttransport er stanset og det jobbes med å returnere familien tilbake til Norge så snart som mulig.

Det beste av begge verdner

Det beste av begge verdner

Lise Løseth fra Verdal må kunne sies å leve selve drømmelivet sammen med ektemannen Paolo. Halve året produserer de olivenolje i Italia, resten av året nyter de lyse sommernetter i Trøndelag.

Eggen hyllet med tre poeng

Eggen hyllet med tre poeng

Flott statue, glimrende spill, men under middels oppmøte til Eggens festaften.

Siste med #pressemeldingVis flere

Tar avstand fra rasismen

Tar avstand fra rasismen

Etter møtet for grunneiere i Selbu, tar Selbu Utmarksråd og Roltdalen Almenningsstyre sterk avstand fra alle rasistiske ytringer og vil ikke under noen omstendigheter bli assosiert med hets på grunn av etnisitet.

Skyttelbuss til HellRX

Skyttelbuss til HellRX

HellRX satser stort på skyttelbuss til VM Rallycross in Hell også i år.

– At vi ikke beskyttet samene før, kan ikke brukes som argument mot dem nå

– At vi ikke beskyttet samene før, kan ikke brukes som argument mot dem nå

Tommy Reinås, Miljøpartiet De Grønne

– At samiske grunneiere blir nektet inngang til et møte som direkte angår dem, tilsynelatende fordi de er samer, er rett og slett ikke holdbart.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...