Norge i digitalt førersete

FORNØYDE. Nordmenn flest er fornøyde med det digitale tjenestetilbudet fra det offentlige, konstaterer Kjell Rusti (t.v.), administrerende direktør i Sopra Steria. Her med finansbyråd i Oslo, Robert Steen. Foto: Sopra Steria

Norge utklasser Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Spania når det kommer til digitalisering av offentlige tjenester, ifølge ny måling.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Flere enn åtte av ti nordmenn mener Norge er et teknologisk velutviklet land. Knappe fem av ti tyskere mener det samme om sitt land. Og mens 81 prosent av nordmenn – en økning på fem prosent fra i fjor – er enige i at offentlige digitale tjenester blir stadig lettere å bruke, er bare 43 prosent av tyskere enige i dette.

– Sammenlignet med Norge står de store europeiske nasjonene på stedet hvil når det kommer til digitalisering og modernisering. Vi har en helt annen grad av modenhet og tillit til teknologi her i Norge. Samtidig vil jeg si at vi har veldig mye mer å gå på. Vi må for all del ikke hvile på laurbærene, men jobbe for at utviklingen akselererer videre, sier Kjell Rusti, administrerende direktør i konsulentselskapet Sopra Steria.

Det er Sopra Steria som står bak den årlige målingen Digital Government Barometre, som gjennomføres av analyseselskapet Ipsos. 1000 respondenter ble intervjuet fra hvert land som deltok i barometeret: Norge, Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Spania.

Blant nordmennene i undersøkelsen sier 87 prosent at de ønsker mer digitalisering i samfunnet, selv om det betyr at de må endre på sine innarbeidede vaner. Det er en oppgang på fire prosent fra fjorårets måling. Samtidig er en tredel skeptiske til myndighetenes evne til å til å drive den digitale utviklingen fremover, mens omtrent like mange mener det er viljen i offentlig sektor det skorter på.

Robert Steen: – Handler om folk, ikke teknologi

Barometeret ble mandag denne uken fremlagt på den toneangivende konferansen GovTech Summit 2018 i Paris. På plass for å diskutere digitalisering i Norge og Europa var Kjell Rusti og Robert Steen, Oslos finansbyråd. Steen mener fragmenterte strategier og effektiviseringsfokus kommer i veien for bedre digitale tjenester.

– I Norge har vi brukt mye penger på teknologi, og teknologi er også noe vi har nok av. Derimot har vi ikke forstått at den sanne verdien i teknologien ligger hvordan den kan transformere verdikjeden i offentlig sektor. Digital transformasjon handler om folk, ikke teknologi, sier han.
Finansbyråden understreker at dersom man virkelig skal få til en digital transformasjon, så må det jobbes med både kultur, struktur, organisasjon og teknologi – og ledere i alle ledd må ta aktivt eierskap. Prosessen må ifølge Steen eies av den politiske ledelsen, som skal være ambassadører og døråpnere for transformasjonen.

– Oslo kommune og de 53 000 ansatte skal gjennom store endringer sammen. Det første vi startet med var derfor å utvikle en klar visjon hvor vi beskriver forventningene til den fremtidige Oslo-borgeren. Vårt neste steg er å bygge opp en organisasjon med riktig kompetanse
og kapasitet for å realisere denne visjonen.
Også må vi passe på at de nye digitale tjeneste som utvikles faktisk er tjenester som innbyggerne våre trenger og ønsker seg. Vi har fremdeles en lang vei å gå, fastslår han.

Må satse mer

Kjell Rusti mener digitale tjenester som Altinn har bidratt til å gjøre Norge til en digital tungvekter, og at det er lenge igjen før alle europeere kan nyte godt av lignende offentlige tjenester.

– Dette gir oss et forsprang på andre nasjoner, og det gir oss et konkurransefortrinn når det kommer til å skape og tiltrekke oss høyteknologiske miljøer. Samtidig vet vi at produktiviteten i Norge nærmest har stagnert siden 2009, samtidig som reallønnen øker. Derfor må vi fortsette å investere i digitalisering, og vi må i større grad legge til rette for samarbeid mellom offentlige og private aktører for å realisere vårt fremtidige potensial som teknologi-nasjon, sier Rusti.

(Henning Poulsen/ Pressenytt)

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Tydalsbudsjettet vedtatt

Tydalsbudsjettet vedtatt

Med tolv mot fem stemmer ble et stramt tydalsbudsjett vedtatt i kommunestyret torsdag.

Joker Ålen legges ned

Joker Ålen legges ned

Nyttårsaften er siste åpningsdag.

Jakthunder mest utsatt for ulveangrep

Jakthunder mest utsatt for ulveangrep

Ulveangrep på hunder er knyttet til jakt. De fleste tilfellene skjer fra september til desember, nær ulverevir. Drøyt åtte av ti som angripes er hunder benyttet til elgjakt og harejakt, og noen ulver synes å være mer tilbøyelige til å angripe hunder enn andre, skriver NINA.

FN kan stoppe vindkraft

FN kan stoppe vindkraft

FN støtter reindriftssamene og kan stoppe Norges største vindpark etter klage fra Samerådet. – En seier for reindrifta, sier Samerådspresidenten.

Best på gradert sykefravær

Best på gradert sykefravær

Målrettet samarbeid mellom NAV, arbeidsgivere og leger har ført Trøndelag på toppen i bruken av gradert sykemelding.

Lastebil i grøfta på fv 30

Lastebil i grøfta på fv 30

Kjørte av veien på Nesvollen

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...