Nea Radio

Nea Radio

Norske lærere samarbeider godt

LØSNINGSORIENTERTE: Norske lærere er flinke til å spille hverandre gode, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby. Foto: Statsministerens kontor

95 prosent av lærerne svarer at det er god kultur for å støtte hverandre og samarbeide på skolen, viser en ny TALIS-undersøkelse fra OECD. Lærerne opplever også at de har god kontroll over egen undervisning.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 23.03.2020 kl 14:05

– Denne undersøkelsen bekrefter noe jeg har fått se landet over den siste tiden; norske lærere er flinke til å spille hverandre gode, de er løsningsorienterte i vanskelige situasjoner og er pedagogisk sterke både i det virtuelle og i det fysiske klasserommet. Derfor blir jeg heller ikke overrasket over å se at lærerne opplever å ha god kontroll på undervisningen. Jeg registrerer også at hver femte lærer mener de har et stort behov for å få bedre kunnskaper i IKT. Samtidig ser jeg at lærerne takler den nye digitale skolehverdagen på en formidabel måte, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.

Les ny OECD-rapport om lærerhvhttp://https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/talis-2018-hoy-samarbeidskultur-i-norske-skolererdagen>>

Lærere opplever selvstendighet i jobben

Norske ungdomsskolelærere oppgir at de i stor grad opplever å ha autonomi over egne oppgaver.

– Vi er heldige i Norge som har lærere som er selvstendige. Den siste tiden har vi sett mange gode eksempler på hvordan lærere både på eget initiativ og i samarbeid med andre holder hjulene i gang med å planlegge og gjennomføre digital undervisning, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.

97 prosent mener de kan velge fagstoff selv når de skal planlegge og gjennomføre undervisningen. 98 prosent oppgir at de har kontroll over valg av metoder.

HELDIGE: Vi er heldige i Norge som har selvstendige lærere, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet. Foto: Utdanningsdirektoratet

Et ungdomstrinn preget av sterk samarbeidskultur

TALIS viser at norske lærere i stor grad samarbeider for å forbedre undervisningen og samarbeider godt. sammenlignet med andre land. Dette har holdt seg jevnt siden den første TALIS-undersøkelsen i 2008.

– Jeg tror lærerne våre opplever stor kontroll over valg av metoder, vurderingsformer og hvordan de gir lekser. Lærerne diskuterer og jobber med både metodikk og vurdering, sier rektor Birgit Ovesen ved Kroken ungdomsskole.

Lærerne samarbeider i større grad og det er en positiv utvikling.

– Kollektivt orienterte skoler blir bedre skoler! Hos oss er det viktig at både elever og lærere trives og lærer best mulig. Vår kultur for samarbeid, kommunikasjon og utvikling har vært kjempeviktig nå i denne spesielle tida. Det har vært imponerende å se det kollektive digitale løftet lærerne har stått for nå, sier rektor Ovesen.

SAMARBEID: – Kollektivt orienterte skoler blir bedre skoler, sier rektor Birgit Ovesen ved Kroken ungdomsskole. Foto: Rune Stoltz Bertinussen

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...