Vrak din gamle bil!

FÅR NYTT LIV: Materialene i biler som leveres til opphugging blir fragmentert og gjenvunnet. Foto: Ragn-Sells

Minst 95 prosent av en kassert bil skal gå til gjenvinning, ifølge EUs ELV-direktiv som Norge har forpliktet seg til. Det er mest jern og metall, men også en rekke andre materialer.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Nesten alt på en bil blir gjenvunnet og brukt på nytt. Visste du for eksempel at vinduene kan få nytt liv som isolasjon?

– Et bilvrak gir rundt 750 kilo jern og metall, som kan bli til nye ting av jern og metall, sier direktør Rune Stensli i Ragn-Sells, som driver ni bilopphuggerier i Norge.

Jernet kan for eksempel bli til spiker, aluminiumet til nytt aluminium og kobberet til ledninger og kobbergryter.

– Den utrangerte bilen din kan få nytt liv som alt fra sykesenger og stoler, til binders, kumlokk og togskinner, sier Stensli.

Det blir stadig mer plast i bilene, og dette resirkuleres. Gummien i dekkene kan bli til gummigranulat til fotballbaner og gummimatter til lekeplasser.

– Produsenter av bygningsisolasjon har dessuten prøveprosjekter hvor vindusrutene fra kasserte biler blir brukt i produksjonen, sier Stensli.

Gammel bilpark

Et av de viktigste argumentene for å levere gamle biler til gjenvinning, er hensynet til miljøet. Det var også bakgrunnen for at vrakpanten ble opprettet i sin tid.

Ordningen med et oppsamlingssystem for bilvrak startet i 1978, og skulle forhindre at gamle biler ble hensatt ute i naturen.

– I dag er et viktig miljøargument å få ned utslippene på veiene. Hvis du bytter ut en gammel fossilbil med en nyere bil med lavere utslipp, eller går over til elbil, bidrar du til å få ned miljøutslippene, i alle fall lokalt, sier Rune Stensli.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler i Norge har blitt halvert fra 2007 til 2017, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Samtidig viser tall fra SSB at gjennomsnittsalderen for en bil når den ble levert til vraking var 18,3 år i 2017.

– Rent utslippsmessig har vi fortsatt for gamle biler i Norge, så av miljøhensyn burde vi byttet dem ut mye tidligere, sier Stensli.

Trafikksikkerhet

Et annet argument for å avhende biler tidligere enn vi gjør i dag, er trafikksikkerheten.

– Hvis du kjører en ny bil, har du 40 prosent større sjanse for å overleve en bilulykke enn hvis bilen er ti år gammel, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Hun viser til at vi har halvert antall omkomne på veiene fra 2010 til 2017.

– Så det går i riktig retning, men vi har fortsatt et stykke igjen før vi når nullvisjonen, sier Sagedal.

Vi har en av Europas eldste bilparker. I følge SSB har den vært ”stabilt høy” de siste årene, på rundt 10,5 år. Av alle EU-landene er det bare Estland og Slovakia som er dårligere.

– Det viser at det ikke er nok å slå seg på brystet med at vi har en høy elbilandel i Norge. Det er på tide å få ned snittalderen på bilparken, ved å gjenvinne de eldste eksemplarene der ute, sier Rune Stensli i Ragn-Sells.

Nøkkelord

Siste nytt i Leserbrev Vis flere

Terje Østby: Et Steg Forover

Terje Østby: Et Steg Forover

Leserinnlegg om leksefri skole

Minneord til Bertil Reithaug

Minneord til Bertil Reithaug

Døpt i samme vann.

Hommelvik kan få sin Midtsandtangen!

Hommelvik kan få sin Midtsandtangen!

I 2018 står Hommelvik og Malvik Kommune ved nok ett veiskille; skal man bygge ut eller bevare?

Trønderske ungdommer har skjønt hva Norge trenger

Trønderske ungdommer har skjønt hva Norge trenger

Førsteinntaket til videregående opplæring er nå klart, og i år velger faktisk flere yrkesfaglig utdanning enn studiespesialiserende her i Trøndelag.

Røros SV: Naturen er for alle

Røros SV: Naturen er for alle

SV ønsker å grunnlovsfeste allemannsretten.

Vil ha ny Mathall i Trondheim

Vil ha ny Mathall i Trondheim

Pensjonistpartiet foreslår kjelleren i Byhaven som lokale.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...