Nea Radio

Nea Radio

Korona:

Kommunene må fortsatt ivareta de sosiale tjenestene

ANSVAR: Det er kommunene som har ansvaret for å sikre at de sosiale tjenestene er forsvarlige, presiserer Fylkesmannen i Trøndelag. Bilde fra Statens Hus i Steinkjer. Foto: Andreas Reitan

Flere NAV-kontor i Trøndelag stenger nå for publikumsbesøk, for å redusere risikoen for spredning av koronavirus. På samme tid får kontorene svært mange henvendelser fra personer som er permittert eller trenger annen arbeidsrettet oppfølging. Samtidig må NAV-kontoret gi sosiale tjenester til dem som trenger det.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Info fra Fylkesmannen i Trøndelag:

Det er kommunene som har ansvaret for å sikre at de sosiale tjenestene er forsvarlige. Det betyr at

- tjenestene må være tilgjengelige
- saksbehandlingen må være i tråd med loven
- innholdet og omfanget av tjenestene må være tilstrekkelige til å dekke behovet som søkeren har

Disse kravene gjelder også i den ekstraordinære tiden vi er inne i nå. Fylkesmannen oppfordrer alle til å vise forståelse for at både NAV-kontor og kommuner for tiden har et svært stort arbeidspress.

Om kravet til tilgjengelighet

Kommunene må sørge for at alle som trenger sosiale tjenester, fortsatt får tilgang til tjenestene. Kommunene må derfor sørge for at alle med reelle behov for sosiale tjenester, kan få kontakt med sitt NAV-kontor. Det gjelder også personer som av ulike grunner ikke kan benytte seg av digitale selvhjelpsløsninger.

Kommunene står fritt til å løse dette på ulike måter, så lenge tilgjengeligheten er god nok.

Om kravet til saksbehandlingen

Kommunene må videre sørge for tilstrekkelige ressurser til å saksbehandle søknader om sosiale tjenester. Selv om NAV-kontorene får svært mange henvendelser om permittering, omsorgspenger og sykepenger, må kontorene prioritere behandlingen av søknader om blant annet stønad i en nødssituasjon og midlertidig botilbud.

Flere kan ha behov for økonomisk stønad i tiden som kommer, og kommunen må tilpasse driften sin etter dette. Det er særlig viktig å ivareta barnefamilier, og NAV-kontoret bør være ekstra oppmerksom på barn og deres livssituasjon, i tiden der barnehager og skoler er stengt.

Om kravet til innhold og omfang av tjenesten

Kommunen må også sørge for at alle som har rett på sosiale tjenester, får tjenestene de har krav på. Det gjelder også personer som er i hjemmekarantene eller isolasjon.

Hvor kan jeg få mer informasjon?

Arbeids-og velferdsdirektoratet samler oppdatert informasjon til kommunene og til privatpersoner på sine nettsider. Disse finner du under "Lenker".

Du kan også gjerne ta kontakt med Fylkesmannen, hvis du har spørsmål om sosiale tjenester.

Hvis du trenger sosiale tjenester, må du henvende deg til NAV-kontoret i kommunen din.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...