Nea Radio

Nea Radio

El-bil:

Ingen land i verden har flere elbiler per innbygger enn Norge

ELBILER representerer 45 prosent av nybilsalget i 2019, mens ti prosent av nye bybusser er elektriske. I tillegg kommer noen få biler (ca 30 stk) drevet med hydrogen. I oktober 2019 ble det registrert 3.742 nye elbiler. Foto: Samferdselsdepartementet

Ved utgangen av oktober var det registrert over 250.000 elbiler her i landet, noe som tilsvarer omkring ni prosent av den totale norske bilparken.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Elbilen Nissan Leaf var Norges mest solgte bil i fjor, og hittil i år er elbilen Tesla Model 3 landets mest solgte bil, heter det i ei pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Hvordan har Norge klart det?

Det er flere grunner til at Norge har lykkes med elbilsatsingen:

1) Først og fremst gjør fritak for de tradisjonelt høye engangsavgiftene og merverdiavgift at det er økonomisk gunstig å kjøpe elbiler i Norge. De fleste andre europeiske land har ikke lignende avgifter og dermed ikke samme mulighet til å tilby finansielle fordeler ved kjøp av elbil.

2) I tillegg har elbiler en rekke fordeler i trafikken:

a. Fritak for bompenger på alle riksveier
b. Gratis eller redusert pris på ferge
c. Tilgang til kollektivfelt
d. Gratis parkering

I dag er det opp til lokale myndigheter å avgjøre om de ønsker å gi gratis passering av bomstasjoner, bruk av kollektivfelt og gratis parkering. Det er etablert en nasjonal regel som sikrer at nullutslippsbiler ikke betaler mer enn halv pris av normal takst.

Nulluslippskjøretøy – Norges mål framover

I Nasjonal transportplan (NTP) for 2018 - 2029 presenterte regjeringen følgende måltall for kjøretøy:

Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy (elbiler og hydrogenbiler) fra 2025
Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025
Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
Forbedringer av teknologisk modenhet i kjøretøysegmentene, slik at nullutslippskjøretøy blir konkurransedyktige med konvensjonelle løsninger, ligger til grunn for måltallene.

Norges utslippsmål for personbiler nådd i 2017

Regjeringens elbilpolitikk har vært viktig for at Stortingets mål om at det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2020 skal være maks. 85 gram per km. Dette målet ble nådd allerede i 2017 – tre år før tiden. I september 2019 var det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler på 47 gram CO2 per km.

Ladekapasitet

En viktig årsak til det høye salget av elbiler i Norge, er at vi også har gode lademuligheter. Hittil har norske myndigheter investert omkring 150 millioner kroner i ladeinfrastruktur, hovedsakelig gjennom støtte fra ENOVA og Transnova. Frem til 1. november 2019 er det i Norge etablert 2.584 ladestasjoner med til sammen 14.737 ladepunkter.

Hva koster Norges elbilsatsing staten?

De økonomiske fordelene elbileiere oppnår betyr mindre inntekter til staten. For 2019 er dette beregnet til omkring 13,5 milliarder kroner, fordelt på følgende poster:

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...