Nea Radio

Nea Radio

Frivillighet Norge:

Frivilligheten samler seg bak nye krav

Bilde fra Frivillighet Norges årsmøte 6. juni. 2019 Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge

I dag vedtok Frivillighet Norges medlemmer ny politisk plattform. Med dette har de fastslått hva som skal være organisasjonens viktigste politiske krav de neste fire årene. Ikke overraskende er det viktigste kravet fortsatt å fjerne moms på dugnad.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

- Vi har vedtatt en offensiv og tydelig plattform hvor målet er å skape større rom for frivilligheten, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Det viktigste kravet er å fjerne moms på dugnad, gjennom en fullfinansiert og rettighetsfestet momskompensasjon. Dagens momskompensasjonsordning er uforutsigbar og underfinansiert. I 2018 betalte frivillige organisasjoner nesten 500 millioner kroner mer i moms enn de fikk tilbake i momskompensasjon.

- Dette må vi få slutt på, og vi oppfordrer partiene til å prioritere full momskompensasjon i sine programprosesser fram mot valget i 2021, sier Slotterøy Johnsen.

Samfunnsutfordringer

Plattformen tar ogsåfor seg hvilke samfunnsutfordringer frivilligheten kan bidra til å løse. Under overskrifter somøkende utenforskap, arbeidet for et bærekraftig samfunn, nye folkehelseutfordringer og trygghet og beredskap listes det opp hva som skal til for at frivilligheten kan bidra mer.

- Det offentlige trekker fram frivilligheten som en del av løsningen på en rekke samfunnsutfordringer. Samtidig må ikke dette gå på bekostning av frivillighetens uavhengighet og viktige vaktbikkjefunksjon. Frivillighet er ikke gratis, og når vi er samarbeidspartnere for det offentlige må det også følge med midler, sier Slotterøy Johnsen.

MOMSCAMP: Nei til moms på dugnad! Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge

Frivilligheten stiller krav til seg selv

De frivillige organisasjonene stiller også krav til seg selv gjennom plattformen. Blant annet oppfordres alle til å følge Frivillighet Norges anbefalinger for godt styresett. For å fortjene høy tillit må organisasjonene holde orden i økonomien, være åpne og kommuniserer aktivt med interessenter, ta godt vare på personene som er i organisasjonen og være tro mot organisasjonens formål.

- Frivilligheten nyter stor tillit blant folk, og vi må daglig jobbe for å gjøre oss tilliten fortjent. Derfor er det også viktig at vi setter av ressurser til å drive organisasjonene godt og lære opp frivillige, tillitsvalgte og ansatte i god organisasjonsdrift, avslutter Stian Slotterøy Johnsen.

Plattformen skal gjelde for de neste fire årene og er resultat av en åpen prosess blant Frivillighet Norges over 300 medlemsorganisasjoner. Alle stiller seg bak sluttproduktet, heter det i ei pressemelding fra Frivillighet Norge.

FELLES ANSVAR: Generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen. Foto: Frivillighet Norge

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...