ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Sommerklart på Hjelseng gård

Kreativt: Det er bare fantasien som setter grenser for gründerne på Hjelseng gård i Stjørdal. Det mener Ola Hjelseng (t.v), Kristian Helgesen og Mikael Slettedal er roten til alt godt. Foto: Anne Gundersen

I helga blir det sommerkonserter og neste helg blir det Trøndersk kaffefestival. Det hviles ikke på laubærene på Hjelseng gård!

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 01.06.2018 kl 19:26

Hjelseng gård i Stjørdal er et knutepunkt for lokalt entreprenørskap. Ola Hjelseng tok over driften av gården i 2003 og siden den gang har det ikke vært tradisjonelt gårdsbruk som har preget prakteiendommen.

– Da jeg tok over var det en god stund siden det ble drevet tradisjonelt her, forteller Ola, som har skapt grunnlaget for at en rekke bedrifter har fått blomstre i de idylliske omgivelsene.

– Jeg så tidlig mulighetene og nå er det faktisk 17 - 18 personer som har lønn herfra, smiler han.

Saken fortsetter under lydklippet

Foto: Anne Gundersen

Museumstanker

Da Ola tok over, var planen å lage et gårdsmuseum.

– Man har vært utrolig flinke til å ta vare på det meste her på gården, så det var min opprinnelige tanke. Han forteller at gjenstander fra svunnen tid er utstilt på gården, men at museumstanken snart havnet i andre rekke.

– Det ble fort klart at her er det bare muligheter, så nå er det som skulle bli gårdsmuseum kulisser for annen aktivitet, forklarer Ola, som også driver kurs og konferansesenter på stedet.

Perfeksjonisme: Kristian Hjelseng og Renate Aune tester hvilken grad av brenning som gir best smak på kaffen. Prosessen heter cupping og det er viktig å slurpe mens man smaker. Foto: Anne Gundersen

Kaffesuksess

I en av gårdsbygningene holder Langøra Kaffebrenneri til. Fram til oktober i fjor holdt de til på stabburet på gården, men dette ble fort for lite.

– Det tok av etter at vi flyttet til Hjelseng, sier kaffegründer Kristian Helgesen. Nå selger det lokale brenneriet kaffe fra hele verden, til hele verden.

– Det hjalp nok litt at vi holdt til i noe så eksotisk som et stabbur, men det er klart, dersom kvaliteten ikke holder mål så hjelper den type pr lite, mener han.

Cupping

Det lukter sterkt og eksotisk av nybrente bønner og midt i rommet står et bord der kopper, inneholdende kaffe av varierende styrke, står på rekke og rad.

– Dette er et såkalt cuppingbord, forklarer Kristian.

– Det er her vi kvalitetssikrer kaffen vi brenner ved å teste ut forskjellige oppskrifter. Han tar opp det han kaller en cuppingskje, løfter den til munnen og slurper høylydt i seg kaffe.

– Det er viktig å bråke litt når en gjør dette, ler han.

– På den måten får du masse luft inn sammen med kaffen og da kommer smaken bedre fram. Han forklarer ivrig finessene ved forskjellige grader av brenning.

– Alt styres manuelt og vi gjør ørsmå justeringer for å finne den helt rette smaken. Kristian er opptatt av at alt skal gå etisk for seg.

– Det betyr mye for oss å gjøre dette riktig. Vi handler med bønder som jobber og sliter på gårdene sine og som kanskje produserer to eller tre sekker. Dette er en transparent bransje og det er noe vi er glade for, for en hører jo skrekkhistorier om store, industrielle aktører.

Fulle tanker: Stig Myran vasker tanker mens Mikael Slettedal sjekker at maskineriet fungerer som det skal. Snart skal ølet tappes på boks. Foto: Anne Gundersen

Stolt

I bryggeriet skrubber Stig Myran store, blanke tanker. Hver og en av dem inneholder 2000 liter øl som snart skal tappes på boks. Ølet brygges av Stolt bryggeri, for de fleste - foreløpig - bedre kjent som Stjørdalsbryggeriet. Mikael Slettedal er mannen bak ølsuksessen som nettopp har skiftet navn.

– Vi startet i 2015 og var ute i butikk samme år, forteller Mikael.

– Vi hadde massevis av ølsorter og vant en rekke priser, men nå bestemte vi oss altså for å legge om. Dristig, men det ser ut for å gå bra, mener han.

– Jeg tror ikke stjørdalingene har tatt det ille opp at vi har fjernet "Stjørdal" fra navnet. Det viser seg at det er kvalitet som er det viktigste når alt kommer til alt.

Omlegging

En del av omleggingen fra Stjørdalsbryggeriet til Stolt, gikk ut på å legge bort samtlige av de tidligere ølsortene og konsentrere seg om fire nye sorter.

– Ikke bare det, men vi har gått fra å bruke glassflasker til å tappe alt på boks, forklarer Mikael.

– Der har vi funnet en morsom løsning med en mann som faktisk har et mobilt øltapperi. Han kjører fra Sandefjord rundt omkring til bryggerier og tapper og det fungerer utmerket.

Kreativt

Alle som holder til på Hjelseng gård er enige i at kreativitet er viktig og at miljøet på gården, og idemyldringen det fører med seg, bidrar til at kreativiteten blomstrer.

– Jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier at dette er en avgjørende del av den suksessen vi har, mener Mikael.

Travel sesong

Sommeren er den travleste sesongen på Hjelseng gård.

– Vi begynner med sommerkonsert den 1. og 2. juni. Da stiller vi med blant annet operakor, 10-manns orkester og fire solister, forteller Ola.

– Dersom dette går bra, så satser vi på at konserten blir en årlig happening. Helga etter arrangeres Trøndersk kaffefestival på Hjelseng for andre år på rad.

– Vi samlet masse folk i fjor, og selv om programmet blir litt annerledes i år, håper vi at dette blir minst like godt mottatt, sier Kristian. Det blir NM i Irish Coffe samt miksing av kaffedrinker på lørdagen og på søndagen blir det servering og marked på tunet.

– Ikke minst blir det VM i kokekaffebrygging med finservise og hekladuk, forteller Kristian og oppfordrer folk til å melde seg på.

– Vinneren i fjor er fra Innerøy og han skal delta i år også, så her gjelder det å skjerpe konkurranseinstinktet. Også bryggeriet har tettpakket program.

– Vi får jo ringvirkninger av alt som skjer her på gården og i tillegg er det mye annet som skjer. Blant annet skal vi være med på hele ni rene ølfestivaler fram til august, forteller Mikael.

Ola er fornøyd med det han har skapt på hjemgården.

– Det er mange unge folk som er involverte i dette og det er klart det virker foryngende på en som meg, ler han.

– Men det viktigste er det å skape noe som gir folk både næring og glede, avslutter Ola Hjelseng.

Nøkkelord

ANNONSE