ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Nå er det klart:

Andreas Bakkerud kommer til Hell RX!

Andreas Bakkerud viser stolt frem bilen han skal bruke under årets Hell RX, forøvrig den samme bilen han kjørte i 2018- og 2019-sesongen. Foto: Arild Berg

Andreas Bakkerud satser i år på bilsportens svar på X-games, Nitro Rallycross, og det var derfor usikkert om han ville komme til Lånkebanen i august. Med hjelp fra gode sponsorer og samarbeidspartnere løste det seg opptil flere minutter før påmeldingsfristen gikk ut, og det var en smørblid bergenser som møtte pressen på Lånkebanen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 09.06.2022 kl 16:03

ANNONSE
Annonse

Daglig leder i Hell RX, Tor Helge Slind, hadde invitert pressen til å møte en stor internasjonal førerprofil, og han var tydelig både stolt og lettet da han i dag kunne presentere Andreas Bakkerud på Lånkebanen.

- Det er viktig for dette sirkuset at vi har med en stor norsk internasjonal profil. Jeg var tidlig ute, jeg gikk inn på kontoret til Jan Tore (Brustad) og sa at "dette må vi få på plass", og så ble vi sittende og drodle, innleder Slind.

Denne samtalen fant sted i februar, men før de rakk å lande noe ble det klart at Bakkerud skulle kjøre en annen internasjonal serie, Nitro Rallycross, og det ble til slutt et budsjettspørsmål å få bergenseren til Lånkebanen. Etter å ha undersøkt mulighetene så de at svenske Ramudden var en fellesnevner som også er med og sponser Höljes RX i Sverige i juli.

Regjerende europamester

- Andreas er regjerende europamester, så han har litt å bevise. Og den bilen som står her er en bil som det også er tett historie rundt. Han kjørte VM i rallycross i 2018 og 2019 i den, tapte VM-finalen med likt antall poeng i Sør-Afrika i 2019. Det er en bil han aldri har vunnet med, verken i Hell eller Höljes, så det er et par bokser som egentlig trenger å bli krysset av, forteller Brustad.

Bilen er en Audi RS1, som ble kjørt av Johan Kristofferson da han ble verdensmester i fjor, så både fører og bil har en veldig god fjorårssesong å leve opp til. Brustad er tidligere manager for Bakkerud, men trakk seg tilbake i en rådgiverrolle i 2018. Til tross for det har ikke Bakkerud "følt til at du har vært borte de siste årene".

To historiske løp

- Nå kommer vi tilbake etter to år med koronarestriksjoner, og sporten beveger seg fra bensin til el. Når vi kommer til Höljes så er det siste løpet det er kun bensinbiler. Når vi kommer til VM i Hell så er det første gangen noen sinne det blir VM med el-biler og bensinbiler samtidig. Jeg tror det blir to både følelsesladde og kule helger, for det kommer til å skje så mye nytt, sier Bakkerud.

Rallycrossen står nå i et generasjonsskifte, og der Norge tidligere har vært en stor nasjon innen rallycross har det ikke vært en eneste norsk fører med de siste årene. Bakkerud følte derfor at det var viktig, både for egen del og for landet, at han kom med på påmeldingslisten.

- Det er spesielt å komme hit til Stjørdal. Jeg kjente allerede i går at folk her oppe er fremoverlente. De er klare til rallycross, de har savnet det, og det har jeg også, avslutter Bakkerud.

Mange frivillige

Slind ville også påpeke hvor stort dette er, og hvor viktig det var å få samlet et tresifret antall frivillige i går ettermiddag.

- Når vi først har vært ute av kalenderen i to år så er det veldig viktig for oss at vi kommer tilbake med et veldig stort smell, og det føler jeg på en måte at vi lanserer i dag. Vi hadde en kick-off i går for de frivillige med Sivert Svardal. I dag er det Andreas Bakkerud, så det skjer mye på rallycrossfronten og dette blir steinbra når vi kommer til 12.-14. august, konkluderer han.

VM-runden i rallycross, Hell RX, arrangeres på Lånkebanen helgen 12.-14. august.

Intervju med Andreas Bakkerud:

Intervju med Jan Tore Brustad:

Nøkkelord

ANNONSE