Annonse
Nea Radio

Alle spels mor

Forteller: Aldri har rollen som Gammel-Jostein vært mer fremtredende enn i år når Nils Ole Oftebro ikler seg den. Og i det øyeblikket han som førstemann kom vandrende ned bakken på gården Sul under premieren ble Oftebro historisk; I løpet av 50 år har han representert tre forskjellige generasjoner i samme familie i Spelet om Heilag Olav. Det har ingen gjort før ham. Foto: Anne Gundersen

Torsdag var det premiere på Spelet om Heilag Olav for 65. gang. – Dette er alle spels mor, sa kulturminister Trine Skei Grande under åpningstalen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Annonse

– Spelet er på rett spor, sier Ole Jakob Hoel i Adresseavisen.

– En oppvisning i god, stram og logisk fortellerkunst der regissøren har hatt et godt tak i tømmene, sier Guri Hjulstad i Trønder-Avisa. Så dermed kan regissør Peer Perez Øyan puste lettet ut. Det gjorde han da også like etter at hele ensemblet hadde trukket seg tilbake fra amfiet.

– Det er så rørende å se så mange mennesker jobbe fram noe sånt i løpet av såpass kort tid. Jeg føler at vi satte et godt nedslag her i dag, smilte Øyan fornøyd.

Regissør Peer Perez Øyan etter premieren
Foto: Anne Gundersen

Tydelig

Spelet har fått en mer tydelig historie, kanskje særlig fordi Gamal-Jostein, spilt av Nils Arne Oftebro, åpnet det hele ved å fortelle publikum hva de snart skulle få se. Særlig for dem som ikke har sett spelet før, var dette et svært nyttig grep som skiller seg fra tidligere forestillinger. Oftebro ble forøvrig historisk da han gikk ned bakken i amfiet. Det er første gang noen har spilt hele tre roller fra samme familie på Stiklestad og det har nå Oftebro brukt 50 år på å oppnå.

Utburd: Det vanskapte barnet som ble båret ut i skogen representerer brytningen mellom ny og gammel tid. Minnet plager Gudrun (Kjersti Dalseide), som får trøst av Grima (Marlen Knutli). Foto: Anne Gundersen

Åpningstale

Kulturminister Trine Skei Grande holdt åpningstale.

– Jeg åpnet Elden på Røros i går. Det var magisk, men Spelet om Heilag Olav, det er alle spels mor, sa Grande som etter forestillingen forklarte at nettopp dette spelet har en helt spesiell rolle i hennes hjerte.

– Jeg så det for første gang i 1984. Da hadde jeg ikke trodd at jeg noen gang kom til å holde åpningstalen her. Hun har sett spelet så mange ganger at hun har mistet oversikten.

– Jeg er jo på hjemmebane på sett og vis. Dette er fylket jeg vokste opp i og det gjør det ekstra spesielt.

Trine Skei Grande om Spelet
Foto: Anne Gundersen

Hender

Det mest omdiskuterte grepet regissør Peer Perez Øyan - sammen med koreograf Belinda Braza - har gjort, er de enorme hendene som ble båret inn på scenen for å symbolisere Kongens død. Etter å først ha omsluttet Olav ble de foldet ut og avslørte blodige håndflater.

– Av og til må man skalere opp for å få en fornemmelse av storheten i dette, sier Øyan.

Hender: Det mest oppsiktsvekkende under årets spel var Kongens dødssene. To enorme hender ble båret inn på scenen av danserne, før de foldet seg ut og avslørte at de var dekket av blod. Foto: Anne Gundersen

Været

Vi er inne i en hetebølge og man har fryktet for at temperaturene skulle ødelegge både for publikum og de svært godt kledde skuespillerne. Det var 30 grader sent på ettermiddagen på Stiklestad i går, men på nærmest magisk vis sank temperaturene til behagelige 24 grader da spelet startet.

– Heldigvis, sier Øyan.

– Vi vikk en fin bris som gjorde opplevelsen behagelig og dermed fikk vi ingen besvimelser, ler han. Og det skal sies at amfiet er slik plassert at solen går gradvis ned bak haugen som utgjør sceneområdet. Dermed skal man ikke la seg skremme av tropiske forhold under dagene spelet går.

– Natta dette skjedde skal ha vært varm og lys, sa kulturministeren i talen.

– Dermed er forholdene vi har nå perfekte til å gjenoppleve det som skjedde i 1030.

Nye Ritualer: Arnljot Gelline (Roger Storm) kristnes. Foto: Anne Gundersen

Nøkkelord