Annonse
Nea Radio

Uværet «Frank»:

Slik kjører du kolonnekjøring

Kolonnetriks: Dette må du vite. Foto: Colourbox Tryg Forsikring

Vanskelige kjøreforhold har ført til at det er innført kolonnekjøring på en rekke veistrekninger over hele Norge.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Annonse

Uværet i Nord-Norge har ført til mange stengte veier, samtidig som det blir mye regn, snø og vind i Sør-Norge i helgen. Vanskelige kjøreforhold har ført til at det er innført kolonnekjøring på en rekke veistrekninger over hele Norge.

– Det er sjelden trivelig å havne i bilkø mens uvær raser utenfor, men husk at kolonnekjøring først og fremst handler om din sikkerhet. Årsaken til at det er et begrenset antall biler som får være med i en kolonne hver gang handler om at det ikke må være flere personer med i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær

I tillegg til sterk vind vil det fortsette å snø mye i Sør-Norge, og i høyden kan det komme opptil en halv meter snø. Det er sendt ut gult farevarsel om snøskred på en rekke veistrekninger fredag.

– Været skifter fort, ikke minst på fjellet. Kolonnekjøring kan bli innført på kort varsel, og man bør uansett sørge for å ha mat og varme klær liggende i bilen, samt ha nok drivstoff eller strøm. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer i en kolonne, så se i hvert fall til at bilen er godt skodd. Mange er uforberedt på lang ventetid, men i verste tilfelle man kan man bli stående i flere timer, ja til og med over natten, sier han.

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det oppleves som stressende å kjøre slik for første gang. Spesielt med snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Da er det ikke bare å stoppe, men skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig, og det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Brandeggen.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring

Før du drar:

Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ofte ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.

Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger.

Innhent informasjon om vei- og værforhold.

Ta med varme klær og vinterfottøy.

Ta med mat og drikke.

Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade.

Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og utstyrt med vinterdekk.

Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn.

Før kolonnekjøringen:

Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.

Har du varmetråder i frontruta så slå de av.

Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.

Under kolonnekjøringen:

Bruk tåkelys og nødblink.

Hold jevn fart.

Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen.

La luftanlegget gå med kald luft på frontruten.

Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen unødig.

Nøkkelord