Nea Radio

Uværet «Frank»:

Slik kjører du kolonnekjøring

Kolonnetriks: Dette må du vite. Foto: Colourbox Tryg Forsikring

Vanskelige kjøreforhold har ført til at det er innført kolonnekjøring på en rekke veistrekninger over hele Norge.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Uværet i Nord-Norge har ført til mange stengte veier, samtidig som det blir mye regn, snø og vind i Sør-Norge i helgen. Vanskelige kjøreforhold har ført til at det er innført kolonnekjøring på en rekke veistrekninger over hele Norge.

– Det er sjelden trivelig å havne i bilkø mens uvær raser utenfor, men husk at kolonnekjøring først og fremst handler om din sikkerhet. Årsaken til at det er et begrenset antall biler som får være med i en kolonne hver gang handler om at det ikke må være flere personer med i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær

I tillegg til sterk vind vil det fortsette å snø mye i Sør-Norge, og i høyden kan det komme opptil en halv meter snø. Det er sendt ut gult farevarsel om snøskred på en rekke veistrekninger fredag.

– Været skifter fort, ikke minst på fjellet. Kolonnekjøring kan bli innført på kort varsel, og man bør uansett sørge for å ha mat og varme klær liggende i bilen, samt ha nok drivstoff eller strøm. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer i en kolonne, så se i hvert fall til at bilen er godt skodd. Mange er uforberedt på lang ventetid, men i verste tilfelle man kan man bli stående i flere timer, ja til og med over natten, sier han.

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det oppleves som stressende å kjøre slik for første gang. Spesielt med snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Da er det ikke bare å stoppe, men skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig, og det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Brandeggen.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring

Før du drar:

Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ofte ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.

Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger.

Innhent informasjon om vei- og værforhold.

Ta med varme klær og vinterfottøy.

Ta med mat og drikke.

Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade.

Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og utstyrt med vinterdekk.

Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn.

Før kolonnekjøringen:

Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.

Har du varmetråder i frontruta så slå de av.

Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.

Under kolonnekjøringen:

Bruk tåkelys og nødblink.

Hold jevn fart.

Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen.

La luftanlegget gå med kald luft på frontruten.

Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen unødig.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...