Annonse
Nea Radio

El-sykkel:

Sjekk bremsene på elsykkelen før vinteren

Foto: Shutterstock/Tryg Forsikring

Er du fersk eier av en elsykkel som du skal bruke på vinterføre, bør du vite at bremselengden kan bli vesentlig lengre enn du er vant til.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Annonse

Salget av elsykler ser ut til å ha nådd nye høyder i år, og flere enn noen gang før vil trolig benytte elsykkel om vinteren. Men, er du fersk eier av en elsykkel som du skal bruke på vinterføre bør du vite at bremselengden kan bli vesentlig lengre enn du er vant til.

– En elsykkel har gjerne samme bremsesystem som en vanlig sykkel. Det betyr også at de kan bli fortere slitt ved bruk. Skal du bruke elsykkel i vinter bør du derfor venne deg til hvordan bremsene virker på vinterføre. Mange er vant til bremselengden på vanlige sykler, men på vinterføre kan denne bli mye lengre med en elsykkel. Ferske vintersyklister bør derfor øve seg på å bremse varsomt på snø og is, sier Øyvind Setnes, sykkelekspert i Tryg Forsikring.

Mange ulykker om vinteren

Trolig er det solgt godt over 100.000 nye elsykler de fire siste årene. Setter du på piggdekk er du godt rustet for vinterføre. Likevel, en elsykkel på snødekte veier kan ha sine utfordringer. Mange overraskes av at bremsene virker svakere da den er langt tyngre enn en vanlig sykkel.

– Vi har hatt flere ulykker de siste vintrene der syklister har feilvurdert bremselengden i forhold til fart og tyngde på elsykkelen. I tillegg ser vi at det oppstår småulykker og skader i forbindelse med at elsykkel akselerer raskt når man begynner å trå. Dette er uvant for mange, og spesielt på vinterføre medfører dette en del farlige situasjoner, sier han.

45 syklister drept siste fem år

Hittil i år er seks syklister drept i trafikken langs norske veier. De siste fem årene er 45 syklister drept og over 2.300 personer skadd på sykkel. Mange titalls syklister er skadd i trafikkulykker som har skjedd på vinterstid, viser tall fra SSB.

– Vinterføre er ofte mer risikabelt på grunn av fare for is og snø. Trafikkulykker med elsykkel skyldes ofte en kombinasjon av stor fart og hurtig nedbremsing. Jo mer en har øvd på slike situasjoner, jo bedre forberedt er man. Å bråbremse med elsykkel på snø og is er noe helt annet enn å bremse med en vanlig sykkel, sier Setnes.

Foto: Shutterstock/Tryg Forsikring

Nøkkelord

Annonse