ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Fortviler over nok en ny svindelmetode:

– Sier du skal få pengene tilbake

SIKKERHETSRÅDGIVER: Thorbjørn Busch mener svindlerne stadig vekk blir flinkere til å svindle nordmenn. Nå advarer han om enda en ny svindelmetode. Foto: Martin Fjellanger / Telenor

Både Telenor og Telia advarer om svindlere som er blitt enda mer utspekulerte. Det er særlig én metode de bruker for å lure deg.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 07.02.2022 kl 07:03

ANNONSE
Annonse

Har du noensinne fått en e-post om at du har betalt for mye?

Et trykk på en lenke lover deg pengene tilbake på konto.

Men er noe for godt til å være sant, er det oftest det.

I de nylige angrepene med falske fakturaer er det – som i de aller fleste andre såkalte phishing-angrep – et mål for svindlerne å få deg til å trykke på lenken i e-posten.

Så langt bare denne uken har Telenor stoppet 5000 slike e-poster sendt til sine kunder.

– Dette er en metode som vi så vokse frem i fjor i januar, la oss kalle det fakturasvindel, disse epostene sendes ut når vi sender ut faktura til kundene våre, forklarer Busch.

Nå advarer Thorbjørn Busch, sikkerhetsrådgiver i Telenor, alle om å være ekstra oppmerksomme på svindelforsøk via faktura.

Det er spesielt én type virkemiddel som brukes ofte – tidspress.

SVINDELFORSØK: E-posten ser ut som den kommer fra Telenor og opplyser om at "kunden" har penger til gode. Foto: SKJERMDUMP / DINA JEANETTE DANIELSEN

– Informasjonen om dårlig tid er gjerne farget med røde bokstaver, der det advares mot at tidsvinduet og handlingsrommet kun er åpent i 12 timer.

Tidspress brukes som et virkemiddel av svindlerne for å gjøre deg stresset.

– Gjør du ikke dette i tide, trues det med at abonnementet ditt blir sperret, eller at pengene du har til gode forsvinner. Å dobbeltbetale en faktura forekommer fra tid til annen, og iveren etter å få tilbake pengene kan fort bli stor.

Kan tappe deg for penger

Dersom baktanken er å svindle offeret for penger, er det sannsynlig at lenken leder til en falsk nettside.

Her blir du bedt om å oppgi kortopplysninger, slik at «Telenor» for eksempel får en konto de refundere beløpet tilbake på.

VANSKELIG Å SE FORSKJELL: Du kan komme til en side som ser svært lik det du er vant til i en vanlig betaling over nett. Foto: SKJERMDUMP

Men i virkeligheten bruker de disse opplysningene til å tappe kontoen for penger.

De kriminelle kan også være ute etter mer enn bare en pengesum.

– Hvis intensjonen er å kapre brukerkontoen din, en såkalt «account takeover», prøver svindlerne å få offeret til å taste inn brukernavn og passord på en falsk nettside. 

Her er noen av måtene svindlerne kan ramme deg:

  • Svindlerne kan kapre brukerkontoer på nett.
  • Du kan bli forsøkt utpresset for penger, for å få brukerkontoen din tilbake.
  • De kan dele personlig informasjon på andre fora, som for eksempel private bilder. Slik kan de presse deg for penger.
  • Din personlige informasjon kan brukes til å opprette nye kontoer i ditt navn.
  • Det å kapre kontoer i sosiale medier kan også ha stor verdi for kriminelle, ved at de bruker dine nærmeste til å få mer informasjon.

Telia: Merker økt svindelaktivitet

Telia har ikke egne epostkontoer som tilbys kunder, og har derfor ikke kontroll på hva som mottas av kunder.

– Men vi har den siste tiden fått mange spørsmål fra kunder om falske eposter/faktura-eposter hvor merkevaren vår blir misbrukt. Vi mistenker at det kan være større mørketall.

Det skriver kommunikasjonsansvarlig i Telia, Ellen Cecilie Scheen, i en e-post til NRK.

Hun beskriver lignende svindelaktivitet som Telenor opplever.

FALSK SIDE: Slik kan det se ut når du bes om å fylle inn kontoinformasjon. Foto: SKJERMDUMP

– E-postene utgir seg for å være fra Telia, inneholder link til en falsk faktura og truer med stenging av abonnement hvis mottager ikke tar grep.

De spiller altså på hast eller frykt.

Teksten i epostene er på norsk, men språket er dårlig og kan lett avsløres for kunder med gode norskkunnskaper.

– Vi anbefaler å ikke trykke videre på lenker i eposten eller oppgi bankkort/personlig informasjon på disse epostene. Er folk tvil, ta kontakt med oss, så vil vi raskt kunne sjekke fakturastatus for abonnementet. Dette kan også sjekkes via Mine sider.

Nøkkelord

ANNONSE