Annonse
Nea Radio

Ole Paus solgte ut kapellet

Setter opp ekstrakonsert på Stugudal

Ole Paus

Tydalsfestivalen måtte ta grep da mange ville oppleve visesangeren.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Annonse

Tydalsfestivalen arrangerer kirkekonsert med Ole Paus I Stugudal kapell lørdag 12. oktober, som en del av årets «Tydalsvukku».

Da første annonserte konsert allerede er utsolgt, har arrangøren besluttet å sette opp ekstrakonsert samme kveld.

Konsertene starter klokken 18.00 og klokken 20.00.

Fin atmosfære

Styreleder Tydalsfestivalen, Toralf Øverås sier at kapellet har vist seg som en utmerket konsertscene tidligere, og publikum vil få servert en intim og flott konsertopplevelse med en av landets aller mest folkekjære artister.

Omstridt og folkekjær

I en pressemelding fra Tydalsfestivalen heter det at Ole Paus har nok aldri har passet tittelen nasjonalskald, til det har han laget for mye bråk og huskestue de siste førti-og-noe år som artist, poet og forfatter. Han har smekket oss over fingrene ved ethvert tilløp til bourgeoisie og selvtilfredshet helt siden debuten “Der Ute - Der Inne” (1970), og oppfølgeren, klassikeren “Garman” (1972).

Senere på sytti-tallet kom en serie plater der Paus ikke bare revitaliserte den middelalderske nidvisen, han foregrep også internettets umiddelbare musikk-publisering; Paus-posten ble som oftest skrevet, innspilt og utgitt på under en uke, og inneholdt stort sett besk satire og harselering med navngitte kulturpersonligheter og politikere. En stund forsvant nesten poeten og kunstneren Ole Paus i all støyen.

Det er et talende og ganske Pausk paradoks at "Mitt Lille Land" ble utgitt nærmest som et partsinnlegg i den mest polariserende striden i norsk samfunnsliv de siste førti årene: EU-avstemningen i 1994.

Den gangen oppfattet noen sangen som bitende ironi, men det var i følge Paus selv aldri meningen. Og gjennom tjue års bruk har Mitt Lille Land rykket stadig nærmere side 1 i den Nasjonale Norske Sangboka.

Paus fører et propert språk. Han vet å lodde arbeidsomme, protestantiske norske ord med en vekt de sjelden har i sitt daglige virke som sakprosa og småsnakk i busskøen.

"Den Tøffeste Gutten I Himmelen", om redaktør Tore Olsen som omkom i bilen sin på vei hjem fra Sverige med det ferske opplaget av rock-magasinet BEAT i bagasjerommet, er en annen Paus-tekst som har vokst på seg en dypere klang enn den hadde da den kom ut. "Innerst I Sjelen", som Sissel Kyrkjebø gjorde sitt kanskje fineste stykke musikk ut av, er en tredje. "Engler I Sneen" ble en Jonas Fjeld-klassiker og starten på et langt og fruktbart musikalsk partnerskap.

Nøkkelord

Annonse