Nea Radio

Nea Radio

Fv 30:

- Setter liv og helse i fare

ARKIVFOTO: En lastebil står fast på fv 30. Foto: Ola Dragmyrhaug/Nea Radio

- FV 30 setter liv og helse i fare på grunn av svikt i drift- og vintervedlikeholdet fra Trøndelag fylkeskommunes side, skriver Jan Magne Ørke, i dette leserbrevet.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 02.03.2020 kl 10:52

Fv 30 er spesielt trafikkfarlig pga manglende og sviktende grunnleggende drift- og vedlikehold av veien gjennom hele året.
Ansvarlig for dette er Trøndelag fylkeskommune.

Når veibane ikke holder lovlige krav til ujevnheter i asfalt (vesentlig slitasje og spordybde) kan ikke Fylkeskommunen skylde på at dette fikk vi ikke ordnet opp i før vinteren kom.

Dette er uholdbare påskudd og ikke holdbare unnskyldninger fra veiansvarlig Fylkeskommune. Fv 30 har i årevis hatt manglende oppfølging, manglende påkrevde utbedring og manglende forsømt helårsvedlikehold av vei.

Her må Fylkeskommunen legge frem drifts- og vedlikeholdskontrakt og fremlegge offentlige lovkrav til Fv 30, slik at Fylkeskommunen påviser hvordan veiansvarlig oppfyller sin lovpålagte plikt til å sikre trygg og sikker vei.

Spesielt vintervedlikehold er i vedlikeholdskontrakt ikke tilstrekkelig detaljert og spesifisert mht hva skal vedlikeholdes. Veibane, sikre avrenning fra veibane, opprettholde full vinterveibredde med samme veikvalitet i hele veibredde, opprettholde lovlige kjøreforhold mht at det ikke skal være spordybde over tillatte veikrav. Videre mangelfull vegsikring av berg og manglende fjerning av issvuller i vegbane og overheng av is på fjell.

En rask befaring av strekningen, spesielt Singsås-Røros, avslører et faktum hvor alt av vedlikehold og krav til vedlikehold og krav til lovlig veistandard svikter.
Slik er det spesielt hver vinter og har pågått i årevis.
En handlingslammet fylkeskommune som ikke er istand til å ivareta sitt ansvar.

ARKIVFOTO: Speilblankt på fv. 30 gjennom Ålen lørdag kveld. Foto: Berit Kleven

Når en ser hva og hvordan våre politikere håndterer dette i økonomisk termer, er det kun snakk om at Fylkeskommunen tenker å å få gjort noe i sammenheng med at det må skaffes tilveie bompenger. Hvorfor skal bompenger inn her? Svikt og svakheter skyldes mangelfull veistandard og mangelfullt veivedlikehold fra veieeiers side over mange år.
Her påhviler ansvar og kostnad i sin helhet Trøndelag fylkeskommune, direktorat og departement.

Se på veiutbedringer mot Oppdal, mot Åfjord, nordover. Er det rasfarlig eller sikre berdskap nord-sør, ja da blir det utbedringer umiddelbart.
Røros – Støren er også en strategisk viktig samferdselsåre nord- sør. Dette ble tydelig dokumentert ved hjemmefrontens innsats under krigen i Singsåsområdet.
Spesielt mht rasutsatte steder igangsettes tiltak og veiutbedring når det blir publisitet og mediaoppmerksomhet. Hvorfor igangsetter ikke Fylkeskommunen vedlikehold, utbedring og forbedring på Fv 30 , spesielt strekningen Singsås – Ålen.
Det har flere ganger gått store ras mellom Holtålen og Ålen pga flussberg, hvor Fv 30 har vært stengt i lengre perioder.
Hver gang en kjører Singsås – Ålen og Ålen-Røros, slår ofte tankene inn – når kommer neste store ras her og er det gjennomført vedlikehold mht sikker og trygg vei ?

Å få dokumentert svikt og mangelfullt ansvar fra fylkeskommunens side er ikke vanskelig å påvise.
Her må lokale aviser og Adresseavisen sørge for koordinering av avisoppslag som publiseres i de ulike aviser, slik at alle bilister blir tilfredstillende underrettet om engasjement som pågår mht å få bedre veistandard og tilfredstillende trygg og vedlikeholdt vei.
Her kunne media gjort en felles innsats mht å få inn dokumenterte svar/tilbakemeldinger fra bilister på hvordan den faktiske veikvalitet og standard er.
Også fylkeskommunen kunne engasjert media til å foreta objektive brukermålinger på opplevelse og kvalitet på utført drift- og vedlikehold av vei.
Sannsynligvis er ikke fylkeskommunen positivt innstilt til brukerundersøkelser, da dette vil avdekke en alvorlig svikt fra veiansvarlig myndighet.

Forsikringsselskaper og politi sitter på skade og uhellsstatistikk på Fv 30 de senere år. Hva utgjør sum alle innmeldte bilskader på Fv 30 de senere år?
Sannsynligvis er skadestatistikk på Fv 30 uforsvarlig og unormal høy, sammenlignet med andre fylkesveier på østlandet.

Seneste måned har det vært et betydelig antall uhell. Jevnlige bilvelt og biler som går rundt, biler som pga dype isspor havner i feil kjøreretning.
At ikke liv har gått tapt er bare et lykketreff. Og her sitter bare Trøndelag fylkeskommune i ro og foretar seg intet?
Tillit til politikere er tynnslitt fra før – det blir ikke bedre med en så fraværende politisk fylkesledelse!

Det må settes opp skilt, slik at bilister og veifarende kan melde inn svikt på drift og vedlikehold av vei via f.eks loggpliktige SMS- meldinger hos fylkeskommunen, slik at mangelfull drift og mangelfullt vedlikehold blir dokumentert av veiansvarlig.

Det er også slik at samfunnskostnaden ikke måles av fylkeskommune eller overordnet myndighet.
Fylkeskommunen har ikke i oppgave og se på den totale samfunnskostnad. Klassisk offentlig ansvarsfraskrivelse, men er det lov å fraskrive seg et lovpålagt ansvar om sikker og trygg vei?
Total sammfunnskostnad er heller ikke noe ulike departement og direktorater lenger ser på og som er avgjørende viktig for pålegg og styring av de ulike Fylkeskommuner.

Hvis en summerer opp alle skader på kjøretøy og personer som har vært i ulykke på Fv 30 de senere år, er den totale samfunnskostnad betydelig. Ikke minst alle ekstra helsekostnader det offentlige blir påført gjennom en unormalt høy ulykkesfrekvens og hvor mennesker blir livsvarig skadd, blir invalid, påført redusert arbeidsførhet og noen omkommer.

I videre prosesser er det viktig å ha et korrekt og riktig utgangspunkt mht hvem og hvilken veimyndighet har ansvar for veikvalitet og skal være ansvarlig for kostnader for å ha en lovlig og trykk vei og ferdes på.

Det er ikke bompenger og mer penger fra bilistene som skal til her, men mer midler fra offentlige ansvarlige myndigheter.

Yrkessjåfører har i tillegg erfaringer og dokumentasjon på hvorfor fylkeskommunen her svikter og forårsaker uforsvarlig og ulovlig vegstandard på Fv 30.

Dette er en veiskandale som kan sammenlignes med andre offentlige skandaler som er blitt avdekket i offentlig sektor de senere år – våre politiske og styrende ledere er ikke lenger i stand til å gi borgere og bilister den trygget de er lovpålagt å gi folket.

Jan Magne Ørke
Hytteeier Røros

ARKIVFOTO: Det har vært en kraftig kollisjon mellom to personbiler i Gullikstadbakken nord for Røros. Foto: Per Magne Moan

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...