Nea Radio

Nea Radio

IPad i tårnet

FULL KONTROLL MED IPAD: Fra venstre prosjektleder Hans Christian Berg i Avinor Air Navigation Services, Kjetil Taraldlien, direktør forretningsutvikling i Sopra Steria og Karl Erik Salmila, flygeleder i Avinor Air Navigation Services. Foto: Kristin Jacobsen/Studio Oscar

Tar digital kontroll over 50 millioner norske flyreiser.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Ved hjelp av en app digitaliseres nå alle flytårn i Norge. All dokumentasjonen flygelederne i tårnet trenger ligger nå i en iPad.

- Vi har sittet altfor lenge i et 1990-vakuum. Nå er vi klare til å heve blikket og se framover, sier Karl Erik Salmila, flygeleder i Avinor Air Navigation Services.

Hvert år sørger om lag 350 flygeledere for at det kan gjennomføres 50 millioner flyreiser ved 44 statlige flyplasser over hele Norge.

Flygeleder yrket er en meget krevende jobb hvor mengden informasjon hver flygeleder må ha oversikt over er enorm. For bare to år siden lå det meste fremdeles i permer. Da Salmila skulle lese seg opp i forbindelse med at han fikk jobb i tårnet på Oslo lufthavn, gikk han nesten i bakken.

- Kart, prosedyrer, regelverk og dokumentasjon lå spredt rundt på et stort antall kilder, og ingen hadde full oversikt over alt sammen. Mye var på papir, mens noe lå lagret i forskjellige databaser. Med så dårlig tilgjengelighet var det rett og slett ikke lagt til rette for at flygelederne skulle kunne gjøre en god jobb, sier han.

Svettet over lamineringsmaskinen

En flygeleder i tjeneste skal tilbringe all sin tid i tårnet, med blikket festet mot himmelen. Derfor måtte alt av aktuell informasjon og endringer i dokumentasjon skrives ut og henges opp på lett synlige steder, som i tårnheisen.

Etter å ha tilbragt utallige timer foran kopi- og lamineringsmaskinen i tårnbygningens administrasjonsdel, begynte Salmila å eksperimentere med å legge inn informasjon på iPad-er. I lengden viste det seg å være en uoverkommelig oppgave.

Parallelt med dette ble Snorre Andresen ansatt som direktør for tårntjenesten i daværende Avinor Flysikring. Han kom fra SAS, som de siste årene har innført en rekke digitaliseringstiltak, deriblant iPad-appen Electronic Flight Bag. På sin nye arbeidsplass reagerte den nye tårnsjefen på at papirmøllene fremdeles levde i beste velgående.

Andresen og Salmila kom i dialog, noe som førte til at Salmila fikk presentere sitt prosjekt for ledergruppen i selskapet. Omsider kom det grønt lys for å utvikle en ny digital plattform.

Sterk brukermedvirkning

I januar 2017 begynte en gruppe designere og utviklere fra Sopra Steria å jobbe sammen med flygeledere for å lage en flytårnapplikasjon. Etter fire hektiske måneder med behovskartlegging, programmering, synkronisering og testing ved tårntjenestene på Vigra, Kvernberget og Oslo, var den første versjonen av appen klar for utrulling.

- Design og brukermedvirkning er et nøkkelord her. Vi mener at det store innovasjonspotensialet ligger i å først forstå brukerne, og deretter anvende teknologi til å imøtekomme behovene. Derfor er det ekstra gøy å jobbe sammen med Avinor Air Navigation Services, som har skjønt viktigheten av dette, sier Kjetil Taraldlien, direktør forretningsutvikling i Sopra Steria.

Alle kilder på ett sted

I dag har alle norske flygeledere en egen iPad med tilgang til flytårnappen. Her ligger all informasjon tilgjengelig. Alt papir er fjernet og de administrative oppgavene er blitt digitalisert, ifølge prosjektleder Hans Christian Berg i Avinor Air Navigation Services.

- Vi har gått fra store mengder kilder til bare én. Det har gjort det mulig å endre på arbeidskulturen vår. Før lagde folk sine egne systemer for å finne fram. Nå har vi standardisert en rekke prosesser, og oppgave- og informasjonsflyten mellom tårn og administrasjon har blitt veldig mye bedre, sier han.

Berg forteller at stemningen hos flygelederne har gått fra forsiktig skepsis til sterk entusiasme i løpet av kort tid. Han forteller at appen har gitt en effektiviseringsgevinst på mange millioner kroner i form av redusert administrasjonstid siden den ble lansert for knappe to år siden.

Plukker raskt opp feil

- I tillegg har vi takket være appen redusert antall arbeidsstasjoner, noe som betyr at det går mindre penger til maskinvare, lisenser, drift og vedlikehold. Enda viktigere er det at vi nå alltid sitter med oppdatert informasjon, at det går raskere å plukke opp avvik i dokumentasjonen og at det er blitt enklere å følge prosedyrer fra -a til -å. Jeg er overbevist om at dette gir bedre flysikkerhet, sier han.

For tiden jobbes det med å etablere en funksjon for sjekklister i appen. Til sommeren skal også dokumentasjonen i forbindelse med opplæring av flygeledere heldigitaliseres og legges inn i appen.

- Gjennom et opplæringsløp gjøres det hundrevis av evalueringer per kandidat, som har blitt overført fra håndskrevne lapper og inn i Excel-skjemaer. Nå skal bedre dokumentasjon gjøre det enklere for instruktører og opplæringsansvarlige å tilrettelegge for god og effektiv opplæring, sier Berg.

Fredag ettermiddag hadde vi besøk i studio av lufthavnsjef og sjiefsflyveleder ved Røros lufthavn Gudbrand Rognes:

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Sentrumsplanen i Stjørdal er vedtatt

Sentrumsplanen i Stjørdal er vedtatt

Men ikke uten protester

Sentrumsplanen for Stjørdal ble vedtatt under kommunestyremøtet i forrige uke. Men ikke alle var enige med flertallet i Komite Plan.

Ingen rypejakt

Ingen rypejakt

- Det er ikke forsvarlig å åpne for jakt på lirype, fjellrype og skogsfugl i Roltdalen og Nålbogen statsallmenning i høst, mener Selbu fjellstyre.

Ny satsing på Nygar'n

Ny satsing på Nygar'n

- Sats på ungdom, det er der motet er, sier gardbruker Jo Kjetil Stokke på Nygar'n i Innbygda.

Selbu fiber-pilot

Selbu fiber-pilot

Selbu kan bli pilot-kommune for fiberutbygging i Trøndelag.

Ulykke på fv30

Ulykke på fv30

En bil har kjørt inn i en bergvegg, fører er ute av bilen.

Feiret Trestakk

Feiret Trestakk

Onsdag markerte Equinor på Tangen i Stjørdal produksjonsstart på Trestakk-feltet.

Siste nytt i Røros/Holtålen Vis flere

– På tide med en kvinne i ordførerstolen

– På tide med en kvinne i ordførerstolen

Ragnar Kokkvoll vil at Guri Heggem skal ta over ordførerklubba.

Siste klippeoppdrag for ordføreren

Siste klippeoppdrag for ordføreren

Jan Håvard åpnet motocrossbanen i Haltdalen.

Frivilligheten er en bærebjelke i Røros-samfunnet!

Frivilligheten er en bærebjelke i Røros-samfunnet!

Noe av det som gjør Røros til Røros er alt det spennende som foregår her på alle tider av året. Det krever frivillig innsats, skriver Røros Arbeiderparti i et debattinnlegg.

Ulykke på fv30

Ulykke på fv30

En bil har kjørt inn i en bergvegg, fører er ute av bilen.

Rød-grønt i Tydal

Rød-grønt i Tydal

Etter kommunevalgdebatten i Tydal kan vi i det minste slå fast at det blir rød-grønt flertall i det nye kommunestyret (!).

Trøndelag stemmer: Se debatten fra Røros her

Trøndelag stemmer: Se debatten fra Røros her

Siste nytt i Trøndelag Vis flere

Så sine nye lagkamerater vinne målrik forestilling

Så sine nye lagkamerater vinne målrik forestilling

Den nysignerte landslagsspilleren fikk se en uryddig seier av RBK i generalprøven før den viktigste kampen på mange år.

Kaffegjesten: Trond Hoseth

Kaffegjesten: Trond Hoseth

Etter Ingrid Aunes plutselige bortgang, måtte Arbeiderpartiet i Malvik finne en ny ordførerkandidat før valget. Han er kaffegjest i Nea Radio denne uka.

Matfestivalen vokser videre

Matfestivalen vokser videre

Norges beste lokalmatfestival? 2019 ble et nytt rekordår - aldri før har så mange besøkt og handlet så mye på Trøndersk Matfestival.

Trøndelag stemmer: Se debatten fra Røros her

Trøndelag stemmer: Se debatten fra Røros her

- En bedre skole for alle - ikke de få

- En bedre skole for alle - ikke de få

- I Trøndelag trenger vi flere - ikke færre lærere. Vi trenger flere - ikke færre lærlinger. Vi trenger at flere - ikke færre elever fullfører videregående. Vi trenger en skolestruktur som er nær der elevene bor og som ikke presser de svakeste elvene til å flytte på hybel for å få skoleplass, skrive...

Posten trår til med sykkelfrimerker

Posten trår til med sykkelfrimerker

Norge har hatt mellom 200 og 300 fabrikker som har laget sykler av alle typer, fasonger og prisklasser. Nå gir Posten ut fire frimerker med noen av de mest ikoniske modellene.

Siste med #AvinorVis flere

Normal vår på Røros

Normal vår på Røros

Avinor lufthavn Røros: Brøyting måtte til på morgenen i dag.

Nå kan du stå lenger

Nå kan du stå lenger

På parkeringsplassen ved Røros lufthavn har det til nå vært avgiftsfri parkering i inntil 10 minutter. Den avgiftsfrie tida økes fra den 4. mars til 20 minutter, det vil lette situasjonen for de som skal hente eller følge reisende til flyplassen.

Skrinlegger flyplassutvidelse

Skrinlegger flyplassutvidelse

Avinor skrinlegger planene om utvidelse av Trondheim Lufthavn Værnes.

Siste med #flyVis flere

SAS permitterer

SAS permitterer

SAS permitterer rundt 1000 ansatte som følge av pilotstreiken.

Norwegian flyr mer

Norwegian flyr mer

Norwegian setter opp ekstra avganger onsdag, torsdag og fredag denne uka.

Flyforbudet: Reiseforsikringa kan hjelpe

Flyforbudet: Reiseforsikringa kan hjelpe

Etter to flyulykker med flytypen Boeing 737 MAX 8 har luftfartsmyndighetene innført flyforbud for flytypen i hele Europa og store deler av verden forøvrig. For mange reisende kan dette medføre forsinkelser og kanselleringer i tillegg til omdirigeringer. Har du reiseforsikring, kan det være hjelp å f...

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...