ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Spektakulær CD-lansering:

Ridder Blåskjegg i Frimurerlosjen

Magisk:I fjor satte Orkester Nord opp operaen Ridder Blåskjegg på Trøndelag Teaters Gamle Scene. Nå er musikken foreviget på CD. Foto: Orkester Nord/arkivbilde

I fjor hadde Orkester Nord stor suksess med operaen Ridder Blåskjegg på Trøndelag Teater. Nå lanseres musikken på CD, først i Trondheim og så i Paris!

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 19.11.2019 kl 14:18

ANNONSE
Annonse

Operaen Raoul Barbe Bleue, eller Ridder Blåskjegg som vi også kjenner den, ble for første gang framført noe få måneder før den franske revolusjonen.

– Dette er et virkelig eksepsjonelt, og ikke minst helt sentral verk, sier leder og dirigent for Orkester Nord, Martin Wåhlberg. Orkester Nord hadde stor suksess med en spektakulær oppsetning av Ridder Blåskjegg på Trøndelag Teaters Gamle Scene på denne tiden i fjor og nå kommer musikken på CD på det franske plateselskapet Apartè. Wåhlberg forteller at operaen ble først sensurert og deretter en kjempesuksess i Europa og særlig Frankrike og Tyskland.

– Verket ble skrevet like før den franske revolusjon. Den handler om en konge som blir drept av undersåttene han hadde oppført seg dårlig mot og det er faktisk nøyaktig det som skjedde under revolusjonen.

Sammenlignes med de største

Rauol Barbe Beleue finnes allerede å få tak i som CD, men selve lanseringen finner sted i Frimurerlogen i Trondheim torsdag 21. november. Deretter går turen til Paris for nok en konsert lørdag 23. Innspillingen har fått svært gode kritikker og Wåhlberg sammenlignes med de aller største internasjonale dirigentene.

– Ja, de bruker store ord. Men det er viktig for meg å understreke at det faktisk er musikerne som gjør jobben. For meg blir det feil at jeg får fokuset, sier Wåhlberg.

Lang prosess

Det ligger mye arbeid bak en satsning av dette kaliberet.

– Jeg jobber som forsker på NTNU og sammen med andre har jeg jobbet svært lenge for å få dette materialet riktig framstilt. I tillegg har selve oppsetningen tatt lang tid. Han forteller at kulissene ble laget i Frankrike for så å bli fraktet til Trondheim i lastebiler før forestillingen i fjor.

– Det er viktig for oss at alt blir riktig og det tar tid, sier Martin Wåhlberg som slett ikke kan hvile på laurbærene når konserten i Paris er unnagjort. Da er det nemlig innspurt før Barokkfest, tidligmusikkfestivalen som finner sted i Trondheim på nyåret.

– Men dette er veldig spennende og vi gleder oss til å framføre dette, både i Trondheim og i Paris.

Nøkkelord

ANNONSE