ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Rekordpåmelding til Trondheim Maraton

Bli med!: Morten Rasch Eliassen mener at alle kan finne en distanse de klarer å gjennomføre i Trondheim Maraton. – Dette er en folkefest for alle, mener han. Foto: Trondheim Maraton

Aldri før har så mange meldt seg på Trondheim Maraton så tidlig. Her får du oppskriften på hvordan også du kan bli med.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

I midten av mai måned har over 2000 mennesker meldt seg på en av distansene i Trondheim Maraton. I fjor på samme tid var tallet 700.

– Jeg får frysninger når jeg ser disse tallene, sier en svært fornøyd prosjektleder Morte Rasch Eliassen om løpet som går i september. Han innrømmer at målet om å nå 10 000 deltakere på ett eller annet tidspunkt er hårete.

– Men i fjor var rundt 5 00 mennesker med, så jeg tror ikke det er umulig, sier han.

– Det kan se ut som om løpebølgen har tatt mer av. Det kan skyldes mildere vintre og bare veier og at mange har ønsket et alternativ til innendørs trening. Vi vet ikke helt hvorfor, men det er en klar trend at flere og flere velger å løpe for å holde seg i form.

Saken fortsetter under lydklippet

Foto: Anne Gundersen

Norges eldste

Trondheim Maraton er Norges eldste og hadde sin spede begynnelse allerede i 1969. Den gangen var det 12 deltakere og alle sammen var menn.

– I 1977 ble Ingrid Kristiansen med. Hun var mektig irritert over alle advarslene hun fikk om at hun ikke måtte løpe for fort. Siden hun var kvinne kunne det være farlig for henne ler Rasch Eliassen.

– Men hun satte ny rekord med tiden 02:45 og dermed var den saken klar. I 1983 slo Nidelven IL og Bedreiftidretten seg sammen om å arrangere løpet og det var da det offisielle navnet ble Trondheim Marton, forklarer han.

Distanser for alle

Et maraton er på 42 km, noe som langt fra er mulig for de fleste. I dag har arrangementet en rekke distanser og Rasch Eliassen mener at her finnes det en distanse for alle.

– Vi har alt fra gåpulje til fult maraton. Det er bare å se på lista og å vurdere hva som passer den enkelte best. For ham og de andre i organisasjonen er det viktigste at alle skal ha en fantastisk dag.

– Dette er en folkefest av de sjeldne. Målet vårt er at flest mulig skal bevege seg mer og at alle skal bli godt ivaretatt hos oss.

Ikke for sent

Dersom du har lyst å delta på en av distansene, mener Rasch Eliassen at det slett ikke er for sent å legge seg i trening.

– Sett deg et mål som passer for deg og jobb mot dette målet. Det handler om å sprenge noen av dine egne grenser og å oppleve den følelsen av mestring dette fører med seg. Ha tro på deg selv og det du kan få til og ikke minst; ha det artig mens du gjør det, avslutter han.

Tren deg klar!

Her er starten på treningsopplegget som gjør deg klar for en av distansene i Trondheim Maraton:

Økt 1:

Finn deg en fin egnet plass i skog/ mark.

- løp/ jogg så langt du klarer. Rolig jogg. Klarer du å jogge 5 min, stopper du og går 5 min. Så jogger du så lenge du klarer og går tilsvarende. Gjenta dette i 30 min.

Økt 2:

Finn deg en fin egnet plass i skog/ mark.

- løp/ jogg så langt du klarer. Rolig jogg. Klarer du å jogge 5 min, stopper du og går 5 min. Så jogger du så lenge du klarer og går tilsvarende. Gjenta dette i 45 min.

Økt 3:

Finn deg en fin egnet plass i skog/ mark.

- løp/ jogg så langt du klarer. Rolig jogg. Klarer du å jogge 5 min, stopper du, og går 5 min. Så jogger du så lenge du klarer og går tilsvarende. Gjenta dette i 60 min.

Økt 4:

Finn deg en fin egnet plass i skog/ mark.

- jogg 2 min. Gå 1 min. Gjenta dette 8 ganger.

Økt 5:

Finn deg en fin egnet plass i skog/ mark.

- jogg 45 sek. Pause 15 sek. Gjenta dette 15 ganger.

Økt 6:

Finn deg en fin egnet plass i skog/ mark.

- løp/ jogg så langt du klarer. Rolig jogg. Klarer du å jogge 5 min, stopper du, og går 5 min. Så jogger du så lenge du klarer og går tilsvarende. Gjenta dette i 60 min.

Nøkkelord

ANNONSE