Annonse
Nea Radio

Røros:

Publikumsrekord i Smelthytta

Illustrasjonsfoto: Museumsdirektør Odd Sletten er godt fornøyd med sesongen. Foto: Nils Kåre Nesvold

13.000 var innom i løpet av sommeren.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Annonse

Museet og verdensarvsenteret i Smelthytta på Røros har hatt det beste besøket på 20 år i sommer. På det meste var 619 besøkende innom i løpet av en dag og totalt har drøyt 13000 personer vært innom i løpet av juni og juli. Dette er en økning på nesten 60 prosent fra 2019.

Travel sesong

– Det har vært travle dager, og besøket har overgått alle forventninger. Gjestene er gjennomgående svært fornøyde, noe som ikke minst skyldes en dyktig gjeng med verter som har tatt utfordringene med både innsats og humør, og de har håndtert kombinasjonen av strenge koronatiltak og høyt besøkstrykk på en svært god måte, sier museumsdirektør Odd Sletten.

Også Doktortjønna og Olavsgruva har gått bra, selv om kapasiteten i gruva har vært noe mindre enn normalt.

– Vi har redusert gruppestørrelsen nokså kraftig for å kunne overholde avstandsreglene, sier han.

I den mest hektiske sommersesongen var dermed alle omvisninger fullbooket opp til to dager framover i tid, sier Sletten. Samtidig har forhåndsbestillinger bidratt til å spre besøket ut i tid, så totalt sett har Olavsgruva hatt flere besøkende i år enn i fjor gjennom juni og juli.

Tydelig profil

Sletten mener sommeren på mange måter har bekreftet konklusjonene i profilundersøkelsen som Destinasjon Røros med samarbeidspartnere gjennomførte i 2019, der regionen fremstår som sterk og tydelig profil i det norske markedet, og det er mange som ønsker å ta turen innom Røros.

Han sier profilen knyttet til gruver, historie, trehus og kulturarv er tydelig, og sammen med et godt markedsarbeid har nok profilen gitt regionen markedsmessige fordeler i et ellers vanskelig år.

Regionalt samarbeid

Sommersesongen viser godt hvor viktig det regionale samarbeidet er. –Som verdensarvsenter er vi opptatt av at vi får positive effekter i hele verdensarvområdet, og vi ser at i sommer har det svært mange bedrifter som har gode tall knyttet til at regionen som helhet har gått bra.

– For å få dette til er vi avhengige av å være synlige på Norgeskartet, og jobbe tett sammen regionalt. Både markedsmessig og kompetansemessig er vi avhengige av hele regionen jobber godt sammen. Vi trenger ikke å se lenger enn til Rørosmuseets egen stab, vi har ansatte fra samtlige kommuner fra Holtålen i nord til Alvdal i sør, avslutter Sletten.

Annonse