Passerer 70 millioner i omsetning

– Offensiv tenking, lojalitet og samarbeid har vært suksesskriteriene for Stensaas Reinsdyrslakteri, sier Arnstein og Johanne Stensaas. Foto: Astrid Brennmoen

Stensaas Reinsdyrslakteri AS har økt omsetningen med 25 millioner kroner på fem år. I år ser bedriften ut til å nå målet om 70 millioner kroner i omsetning.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 18.12.2017 kl 20:12

Dette var et mål som for bare få år siden virket umulig å nå.

Begrenset tilgang på råvarer

– For oss er tilgangen til råvarer begrenset. Derfor må vi vokse gjennom å øke vår egen verdiskaping, samtidig som vi har fokus på effektivisering, forklarer markedssjef Johanne Stensaas (30).

Målrettet satsing på innovasjon

Hun er fjerde generasjon Stensaas. Sammen med faren Arnstein Stensaas (67) har hun og resten av ledergruppa drevet fram en betydelig vekst. Suksessen er et resultat av strategiske valg og hardt arbeid. Støtte fra Innovasjon Norge, Forskningsrådet, prosjektet Vekst 2020, Rørosregionen Næringshage og andre samarbeidspartnere har også vært viktig.

Produktutvikling og design

For fem år siden sto bedriften ved et veivalg. Skulle de fortsette som før, eller satse offensivt på vekst? Det tradisjonsrike slakteriet mellom Brekken og Røros valgte det siste.

– Skulle vi velge vekst måtte vi øke verdien på kjøttet, forklarer hun.

- Fram til da hadde vi stort sett levert kjøttet som tonnasje til store oppkjøpere som Nortura. Siden tilgangen på reinkjøtt er begrenset, hadde vi ikke mulighet til å skape den veksten vi ønsket gjennom økt volum. Vi måtte sørge for å få bedre betalt, faktisk mye bedre betalt, for kjøttet.

Laget vekststrategi

Gjennom deltagelse i programmet Vekst 2020 utarbeidet Stensaas Reinsdyrslakteri en vekststrategi i 2013. Målet var 70 millioner i omsetning.

Med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge og fra Forskningsrådets ordning SkatteFUNN har selskapet hatt stort fokus på å utvikle nye produkter. Viltburger, pølser, tørka kjøtt og røkt kjøtt er noe av det som er blitt arbeidet fram de siste årene. Det lokale designbyrået Form til fjells as har utviklet bedriftens nye design, og laget emballasje til alle nye produkt.

– Det nye designet har uten tvil vært et stort løft for oss. Det var en tung investering, men vi er overbevist om at den har vært lønnsom, sier Johanne. – Fra å selge kvalitetskjøtt som tonnasje til en lav kilopris, foredler vi nå våre egne råvarer til kvalitetsprodukter, emballerer dem og når fram til sluttkunden.

Tilskudd til utvikling

– For oss har det vært avgjørende å ha Innovasjon Norge med på laget. Vi har drevet omfattende produktutvikling, bygd ut pølsemakeri og røke-gamme, utvidet produksjonslokalet og bygd nytt kjølerom, forteller Arnstein Stensaas.

– Utbyggingene har vært helt nødvendige for å kunne satse på egen produktutvikling og utnytte råvaren slik vi gjør i dag. Dette hadde vi ikke klart uten hjelp.

Reinsdyrslakteriet har også vært gode til å utnytte de mulighetene som ligger i Forskningsrådets ordning om SkatteFUNN. De siste årene har virksomheten hatt rundt én million i skattefunn-midler hvert år. Bl.a. til utvikling av nye produkter, løsninger knyttet til ny emballasje og sågar et mobilt slakteri.

Viktige samarbeidspartnere

Når Arnstein og Johanne Stensaas blir spurt om hva som har vært de viktigste suksessfaktorene for slakteriet disse siste fem årene svarer de:

– Offensiv tenking: Å tørre å tenke nytt, og å tørre å tenke stort nok

– Lojalitet: Til ansatte, kunder og leverandører

– Samarbeid: Med Rørosmat, Innovasjon Norge og Rørosregionen Næringshage

– Næringshagen har vært en god sparringspartner og en kritisk og inspirerende pådriver i arbeidet, mener Arnstein. – Næringshagen har hjulpet oss til å se muligheter bla.a. med SkatteFUNN og hos Innovasjon Norge. De tør å utfordre oss, og gode på oppfølging, avslutter Johanne.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Stjørdal AP klar med styret

Stjørdal AP klar med styret

I går kveld ble det avgjort at Sissel Helene Bakken blir sittende som leder i Stjørdal Arbeiderparti.

Store endringer i melkeproduksjonen i Trøndelag

Store endringer i melkeproduksjonen i Trøndelag

Melkeproduksjonen reduseres i kyst- og bynære kommuner – og øker ellers i fylket. I Stjørdal er melkeproduksjonen halvert siden 1998.

Håkon Einarsve fra	Stjørdal ny AUF-leder

Håkon Einarsve fra Stjørdal ny AUF-leder

Håkon Einarsve fra Stjørdal ble i helga valgt til ny leder i Trøndelag AUF. Emilie Græsli fra Tydal ble valgt til 1. nestleder og Helene Wean fra Hommelvik ble 2. nestleder. Trøndelag AUF er det største fylkeslaget i Norges største ungdomsorganisasjon.

Naturvernforbundet bekymret

Naturvernforbundet bekymret

Naturvernforbundet er bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land.

Bulket drosje og knuste rute på Røros

Bulket drosje og knuste rute på Røros

En mann i 20-årene ble satt i arresten.

Første 100.000 kr jackpot er delt ut!

Første 100.000 kr jackpot er delt ut!

Håkon Sagen og Solveig Træthaug delte norgeshistoriens første 100.000 kroners jackpot i radiobingo.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...