Nea Radio

Nea Radio

NKS Midt-Norge med ledig kapasitet:

Ønsker kontakt med pårørende

Har ledig kapasitet: N.K.S. Veiledningssenter for pårørende Midt-Norge, har ledig kapasitet til å prate med pårørende i disse dager og håper at folk tar kontakt. På bildet: veiledere Eva Grøntvedt og Anne-Gudrun Klæth Lyngsmo og daglig leder Karin Tuvmarken.

Reisestopp som følge av koronaviruset gir økt kapasitet ved N.K.S. Veiledningssenter for pårørende Midt-Norge. Nå håper de tre ansatte at folk som har sittet på gjerdet, benytter anledningen til å ta kontakt.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Ved N.K.S. Veiledningssenter for pårørende Midt-Norge, merkes koronasituasjonen godt. Senteret gir et gratis samtaletilbud til pårørende til mennesker med psykiske problemer, rusproblemer og spilleproblemer, og betjener fylkene Trøndelag og Møre og Romsdal. Senteret har faste kontordager i ti kommuner i regionen, i tillegg til at de har hovedkontor på Stjørdal, og normalt er de ansatte mye ute på reise for å treffe pårørende samt for å informere aktuelle yrkesgrupper om pårørenderollen.

Veileder på andre arenaer

Nå, mens Covid-19 herjer, sitter de tre ansatte på hvert sitt hjemmekontor, og reiseplanene er foreløpig lagt på is til over sommeren. De har likevel kontakt med pårørende som har ønsker om og behov for en samtale.

– Vi gjennomfører samtaler per telefon og via videosamtaletjenesten Teams, som er godkjent for samtalene vi har. I tillegg har vi noen gå-samtaler der det er mulig, sier daglig leder, Karin Tuvmarken, og viser til at de legger til rette for å møte pårørende ute i friluft i nærheten av sine respektive hjemmekontor.

– Vi er et lavterskeltilbud, og gjør så godt vi kan for å gi et fullgodt tilbud til de som trenger oss. Men samtidig har vi vurdert at vi per nå ikke reiser rundt til utekontorene våre fordi vi ønsker å bidra til å redusere smittespredningen, sier hun.

Ledig kapasitet

Siden de ansatte ikke reiser rundt, frigjør de også mye tid som tidligere ble brukt på forflytning mellom ulike kommuner, forklarer Tuvmarken.

– Det gjør at vi har god kapasitet til å ta imot nye henvendelser. Det er den pårørende som selv vurderer om den har behov for å snakke med oss, vi fører ikke journal, og har full taushetsplikt. De pårørende skal være trygge på at taushetsplikt og personvern også blir ivaretatt nå som vi sitter på hjemmekontor. Så dersom det sitter noen der ute og er pårørende til et menneske med rusproblemer, psykiske vansker eller spilleproblem, må vedkommende gjerne ta kontakt med oss!

Merker behovet

De ansatte merker at det er behov for dem også i disse tider, og at pårørende opplever situasjonen veldig ulikt.

– Mange er preget av ensomhet, og følelse av å være isolasjon, samtidig som de bekymrer seg for sine kjære og seg selv. Det kan være bekymringer omkring smittesituasjonen for familiemedlemmer som ikke har mulighet til å ivareta smittevernet så godt, eller bekymring for hva som skjer med behandlingstilbud. Men der enkelte opplever situasjonen som veldig krevende, opplever også flere den som et slags avbrekk, og forteller at de har godt av denne pausen fra en ellers hektisk og bekymringsfylt hverdag, sier veilederne Eva Grøntvedt og Anne-Gudrun Klæth Lyngsmo.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...