Nea Radio

Nye E6 mellom Ranheim og Værnes:

- Trafikksikkerheten er viktigst

Foto: Facebook-siden til Nye Veier

Den spanske entreprenøren Acciona er i full gang med å sprenge seg gjennom den nye Helltunnelen på E6 ved Stjørdal. Strekningen mellom Ranheim og Værnes skal være ferdig i løpet av fem år.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 19.10.2021 kl 08:31

I samarbeid med Nye Veier er den spanske totalentreprenøren Acciona Construction i full gang med anleggsfasen for strekket E6 mellom Ranheim og Værnes.

Sprenger fem meter i gangen

Veistrekningen er på 23 kilometer og skal utbedres til firefelts motorvei med doble tunnelløp. Eksisterende tunnelløp skal renoveres og sikkerheten skal bedres. Strekningen er planlagt ferdig i løpet av fem år, ifølge nettsiden Nabovarsling.no.

- Acciona er vår leverandør til det arbeidet som skal gjøres, sier Grim Rønsberg i Nye veier.

- Vi har fått i oppdrag å bygge en ny motorvei så gunstig vi kan og med så få ulemper som vi kan, sier Sondre Lyngholm, kommunikasjonsrådgiver i Acciona.

Det sprenges fem meter i gangen, men det er flere sprengninger om dagen.

- Vi skal sprenge på en trygg måte, så vi kan ikke sprenge mer enn det i gangen, sier Lyngholm.

- I Helltunnelen sprenger vi i begge retninger. I de andre tunnelene sprenger vi i hver sin retning.

Spør om miljø

Det jobbes fra begge retninger samtidig. I nordgående retning er det sprengt 750 meter inn og i sørgående retning er det sprengt 550 meter.

- Så det er ennå en stund til vi ser lyset i enden av tunnelen, sier Lyngholm.

- Hva er de mest spesielle spørsmålene du har fått i innboksen?

- Vi får en del spørsmål som handler om miljø. Spørsmål som går på om vi skal bruke mye glass på fasaden av hensyn til fugler, blant annet, sier han.

- Jeg får en del henvendelser med både ris og ros, fortsetter Lyngholm.

Hør innslaget om arbeidet med ny E6 her

Kun én samarbeidspartner

Mens det sprenges blir tunnelen som ikke skal fikses stengt. Årsaken til det er sikkerheten.

- Vi må være sikker på at det ikke forekommer noen skade på det tunnelløpet som er der i dag, sier Lyngholm.

- Må dere på befaring når dere er ferdige?

- Det stemmer. Helltunnelen er stengt lengre enn de andre tunnelene, fordi det tar lengre tid å kjøre gjennom den for å sikre, sier Lyngholm.

Mediene har i det siste skrevet mye om at Nye Veier er i stand til å bygge veier billigere enn andre. Mye av grunnen til det er fordi Nye veier har valgt kun én samarbeidspartner.

- Så har vi brukt et drøyt år på det vi kaller en samhandlingsfase der vi går inn for å optimalisere prosjektet, forklarer Rønsberg i Nye veier.

- I mer tradisjonell veibygging har man gått inn som en byggherre og så har man valgt en rådgiver. Det er ikke nødvendigvis måten å bygge en vei raskest på.

Tenker trafikksikkerhet

Nye Veier er et statlig eid aksjeselskap. De har oppdrag i hele landet. Oppdragene får de fra staten ved at Stortinget gir et mandat til å gjennomføre den politikken de vil ha gjennomført.

Rønsberg sier det viktigste er at veien blir så sikker som mulig.

- Vårt mantra er mer trafikksikker vei for pengene, så vi gjør aldri noen valg som gjør veiene så billig at vi går på kompromiss med trafikksikkerhet, understreker han.

Når tunnelen står ferdig i 2025-2026 blir det to felt i hver retning. Fartsgrensen på strekning blir satt til 110 kilometer i timen.

- Storparten av den nye strekningen skal stå ferdig i 2025, men vi skal ha delåpninger underveis. Folk kan forhåpentligvis kjøre mellom Ranheim og Storsand tidlig i 2024. Deretter skal strekningen fra Storsand til Hommelvik stå ferdig en gang mellom 2024 og 2025.

- Vi åpner veiene så fort vi blir ferdige. Vi håper på noen gavepakker underveis, slik at folk skal kunne kjøre på nye E6 før 2025-2026, forteller Grim Rønsberg i Nye Veier.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Nea Radio bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...