Nea Radio

Nea Radio

Til byen for å få traktorlappen?

Illustrasjonsfoto Foto: Odd Roger K. Langørgen, Bygdeforskning

Nå kan det bli slutt på å avlegge førerprøven for traktor lokalt. Regjeringas ønsker om reduksjoner i tjenestetilbudet til Statens vegvesen kan få store konsekvenser, spesielt for distrikts-Norge.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Det har kommet sterk kritikk mot forslaget om reduksjoner i tjenestetilbudet til Statens vegvesen. En konsulentrapport bestilt av Samferdselsdepartementet tar nå til orde for å legge ned 26 trafikkstasjoner over hele landet.
Konsulentapporten viser at staten kan spare minst 360 millionar kroner i året på å redusere tilbudet. Det kan skje ved å sentralisere flere tilbud hos noen få trafikkstasjoner for å effektivisere etaten.

Fem i Trøndelag

I Trøndelag kan Statens vegvesen sine stasjoner i Stjørdal, Oppdal, Røros, Orkanger og Levanger bli borte. Også ved stasjonene i Namsos, Steinkjer og på Brekstad kan servicetilbudet bli redusert i framtida.

Alvorlige konsekvenser

Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) mener forslaget kan få alvorlige konsekvenser for både trafikkskoler og elever.
En av hovedkonklusjonene i rapporten er å legge ned et betydelig antall trafikkstasjoner som i dag driver med oppkjøring for bil, MC og tunge klasser. Samtidig vil en nedleggelse av trafikkstasjoner bety at en rekke kjøregårder for MC vil forsvinne.

- Dersom tilrådningene i rapporten blir gjennomført er det snakk om en rasering av tjenestetilbudet. ATL er frustrerte over dette angrepet på trafikkopplæring, også fordi man i rapporten ikke legger frem alternative løsninger, sier administrerende direktør Torgeir Abusdal i ATL.

- Slik dette forslaget nå ligger vil det få alvorlige konsekvenser for en næring som allerede sliter med lange ventetider. Vi snakker om en ytterligere forverring av tilbudet, lengre ventetider og ikke minst lengre reisevei og økte kostnader både for skolene og for elevene, sier Abusdal.

Fraværsregelen

Geir Hanssen ved ABES Trafikkskole er også bekymret for hvordan fraværsregelen vil slå ut når elevene må reise lengre og dermed bruke mer tid for å kunne kjøre opp.

- I dag får elevene fravær om de tar seg fri i skoletida for å ta kjøretimer. Men hva skjer når elever må bruke en hel dag for å få lov til å kjøre opp fordi den lokale trafikkstasjonen er lagt?

Traktor-lappen

I dag kan elever ved traktoropplæringa i Selbu ta både praktiske kjøretimer, teori og oppkjøring lokalt. - Det skjer ved at en sensor kommer hit og følger elevene på stedet. Det kan det nå bli helt slutt på, sier Hanssen.

Ordfører Ole Morten Balstad (Ap) i Selbu reagerer kraftig på forslaget. - Og det er jeg ikke alene om. Jeg vet at en både i Røros-regionen og på Fosen har engasjert seg mot sentraliseringsforsøket. Det rammer nok en gang distriktene, så dette kommer til å bli fulgt nøye, sier selbuordføreren.

- Det verste eksempelet jeg kjenner er fra Finnmark. Der må en elev kjøre 450 kilometer èn veg for å ta MC-lappen, sier Geir Hanssen i ABES Trafikkskole.

Egen rapport om trafikant- og kjøretøytjenester

Innen 10. mai skal Statens vegvesen levere en rapport om trafikant- og kjøretøystjenester , opplyser Samferdselsdepartementet. Dette omfatter blant annet førerkorttjenester og registrering og kontroll av kjøretøy. I denne rapporten skal det også vurderes om det er oppgaver knyttet til trafikant- og kjøretøyområdet som helt eller delvis kan utføres av private aktører.

Fortsatt behov for lokal tilstedeværelse

- Statens vegvesen vil i neste fase av arbeidet utrede spørsmålet om lokalisering av enheter. Det vil fortsatt være behov for lokal tilstedeværelse rundt i landet for at Statens vegvesen skal kunne utføre sine oppgaver. Statens vegvesen viser til at også en divisjonsmodell fullt ut vil ivareta dette. Retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og tjenesteproduksjon vil ligge til grunn for lokaliseringsspørsmålet, opplyser Samferdselsdepartementet.

Hør intervju med Geir Hanssen fra ABES Trafikkskole og ordfører Ole Morten Balstad (Ap) i Selbu.

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Vindkraftutbygginga på Frøya stanses midlertidig

Vindkraftutbygginga på Frøya stanses midlertidig

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har i dag besluttet at arbeidet med vindkraftparken på Frøya må stanses midlertidig. Departementet har ikke tatt stilling til om det er feil eller mangler ved Fylkesmannens vedtak, heter det i ei pressemelding fra departementet.

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Fagskolestudiet «Ledelse i havbruksoperasjoner» har nettopp blitt godkjent av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga. Det betyr at det planlagte studiet kan starte opp ved Ytre Namdal fagskole.

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

Siste nytt i Trøndelag Vis flere

RBK og Ranheim vant

RBK og Ranheim vant

RBK slo Brann 1-0 borte i Bergen, Ranheim vant 1-0 hjemme mot Strømsgodset. Vi har flere resultater.

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Fagskolestudiet «Ledelse i havbruksoperasjoner» har nettopp blitt godkjent av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga. Det betyr at det planlagte studiet kan starte opp ved Ytre Namdal fagskole.

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

Rita og Tone i Floka

Rita og Tone i Floka

Rita Lier og Tone Henriksen har vært primus motor for å etablere kunstnerkollektivet Pottemakergata Malestudio på Stjørdal. De er gjester i Fredagsfloka denne uka.

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

Siste med #samferdselsdepartementetVis flere

Enklere med ekstralys

Enklere med ekstralys

– Mange har ønsket et enklere lysregelverk for motorsykkel for å gi bedre sikt og synlighet i trafikken. Vi har allerede gjort det enklere å montere ekstralys på bil. Nå vil vi innføre tilsvarende endring for motorsykkel og moped, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Trondheimsområdet får byvekstavtale

Trondheimsområdet får byvekstavtale

Trondheimsområdet får byvekstavtale – sikrer statlige bidrag til Metrobuss og tiltak for gående og syklende.

Nå blir førerkortet digitalt

Nå blir førerkortet digitalt

Nå blir førerkortet digitalt. Det betyr at du ikke lenger vil trenge å ha med deg det fysiske førerkortet når du bare skal kjøre en liten tur, som å hente i barnehagen eller kjøre noen til toget.

Siste med #NyheterVis flere

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Tester ut enveiskjøring på parkeringsplassen.

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kommune kjøper Frigårdsvegen 95 for å lette kommunens arbeid med å posisjonere seg som Trøndelags arrangemntskommune nr. 1.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...