Nea Radio

Nea Radio

Informasjon fra Fylkesmannen:

Standpunktvurdering og hjemmeundervisning

Fylkesmannen i Trøndelag: Frank Jenssen Foto: Fylkesmannen i Trøndelag

Fylkesmannen har fått flere spørsmål og problemstillinger knyttet til årets arbeid med standpunktvurdering. Det som er annerledes i år er at elevene har fått deler av opplæringen via fjernundervisning, og at eksamen i grunnskolen er avlyst.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Vi vet at lærere har vært kreative og lagt ned mye arbeid i å undervise digitalt – og på avstand. Dette utfordrer lærer- og elevrollen. Vi registrerer at denne perioden har gitt nye erfaringer, blant annet at lærerne i større grad har brukt handlingsrommet i læreplanene. Elevene har vist kompetanse i fagene også i hjemmeundervisningsperioden. Mange skoler bruker fortsatt tradisjonelle vurderingssituasjoner som tentamen og heldagsprøver. Dette er ikke nødvendigvis den beste måten for elever å vise kompetanse på flere og varierte måter; ei heller å utvikle kompetanse. Disse prøvesituasjonene har kanskje ikke blitt gjennomført i år, men er erstattet av andre måter som elever kan vise kompetanse i fagene på. Vi har sett eksempler på at elever har fått vist kompetanse ved bruk av bilder og/eller film, og dialog med lærer eller med grupper av medelever. Mange lærere legger til grunn et bredere repertoar enn tradisjonelle skriftlig innleveringer. Vi har sett økt kreativitet – og mye godt arbeid! Lærere må nå bruke sin innsikt i, og kjennskap til, elevenes kompetanse i hjemmeundervisningsperioden når det skal settes standpunktkarakter.

Reglene om fastsetting av standpunktkarakter ligger fast

- Standpunktkarakteren skal representere kompetansen til eleven ved avslutningen av opplæringen.

- Standpunktkarakteren skal fastsettes på et bredt grunnlag; eleven skal ha fått vise kompetanse på flere og varierte måter. Læreren kjenner elevenes progresjon gjennom opplæringsperioden i faget. Den kompetansen eleven har vist underveis er relevant å se i sammenheng med kompetansen eleven viser ved avslutningen av opplæringen.

- Standpunktkarakteren skal uttrykke elevenes samlede kompetanse slik den framkommer i læreplanen i faget.

- Utenforliggende momenter som innsats, engasjement og orden skal ikke trekkes inn i vurderingen i fag; foruten i faget kroppsøving, hvor innsats er en del av vurderingsgrunnlaget.

Sluttvurderingsperioden

Utdanningsdirektoratet definerer sluttvurderingsperioden som de to siste månedene av et skoleår. Dette vil altså si mai og juni. Vi oppfordrer skolene til å bruke hele denne perioden til standpunktvurdering; ikke til å teste og vurdere elever, men til å legge til rette for gode læringssituasjoner der elever kan vise kompetanse på ulike og varierte måter. Fylkesmannen oppfordrer skolene til å sette standpunktkarakterer så sent som overhodet mulig, dvs. rundt 15. juni.

Noen av fagene kan ha blitt skadelidende i hjemmeundervisningsperioden. I så fall er det ingenting i veien for at disse fagene får mer tid i sluttvurderingsperioden. Bruk handlingsrommet!

Klageregler

Reglene for klage på standpunkt er som før – og klagefristen er fortsatt 10 dager etter at eleven er gjort kjent med karakteren. Dersom eleven ber om begrunnelse, skal han/hun få det. Ny klagefrist blir i slike tilfeller 10 dager etter at begrunnelsen er gitt.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...