Nea Radio

Skal du begynne å trene igjen i høst? Les dette først

Vær forsiktig hvis du starter opp igjen med trening etter ferie og pandemi i høst. Mange comeback ender hos fysioterapeuten.

Ny undersøkelse viser at vi er langt mer utrente enn før pandemien traff. - Det må du ta hensyn til hvis du skal trene i høst.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Vær forsiktig hvis du starter opp igjen med trening etter ferie og pandemi i høst. Mange comeback ender hos fysioterapeuten.
Det sier rådgivende lege i Frende Forsikring, Helge Skjerven. Den nyeste Frendeundersøkelsen viserat den norske folkehelsen har fått seg en nesestyver i løpet av det siste halvannet året.

- Mange har trent mindre over tid grunnet korona og restriksjoner for idretten, sier Skjerven.

4 av 10 har blitt mindre aktive

3 av 10 har lagt på seg

1 av 3 har blitt mer bekymret for egen fysisk helse

12 prosent har drukket mer alkohol

Kilde: Frendeundesøkelsen / Norstat 2021

- Jeg forstår at mange tenker at «nå er det nok», og det å ta seg selv i nakken etter en lang sommerferie er fint i seg selv. Men det er lurt å tenke seg litt ekstra om, sier Skjerven.

Legen forteller om de typiske skadene som oppstår når folk gjør etterlengtede comeback.

- Vi ser at det ryker mang en akilles, menisk eller kragebein.

Topp fem bedriftsidrettsskader

- Overtråkk og forstuinger

- Lårhøne

- Kneproblemer

- Senebetennelse i skulder eller akillessenen

- Muskelstrekk (spesielt lyske eller hamstring)

- Kilde: Norges Bedriftsidrettsforbund

- Ikke overvurder egne evner

- Hvis du er 50 år må du bare godta at kroppen ikke er like rask som da du var 20. Hodet jobber gjerne raskere enn kroppen.

- Hvis du ikke har beveget deg så mye siden mars 2020 må du også huske at kroppen din er blitt 18 måneder eldre, uansett. Trening er ferskvare og det trengs tid, tålmodighet og ikke minst oppvarming før kroppen er klar for innsats, sier skjerven.

Men legen er helt klar på at aktivitet er viktig for alle, uansett alder og grunnlag.

- Alderen er en risikofaktor du ikke får gjort noe med, men treningsgrunnlaget ditt kan du ta tak i. Bare tilpass det til nivået ditt, så vil kroppen din være glad for alt av innsats du legger ned, sier legen i Frende Forsikring.

TIPS: Slik unngår du skader

Begynn forsiktig

Ikke gå ut i hundre hvis du er utrent, selv om du har lyst. Bygg deg opp og gjør treningen til en god rutine. Det er enklere å forebygge en smell enn å reparere skaden når den har skjedd.

Husk å varme godt opp

Oppvarming kan være gørr kjedelig, men det er superviktig. Gjør det skikkelig, ta deg tid og ikke sprint før du er blitt ordentlig varm.

Varier treningen

Uansett hvordan treningsgrunnlaget ditt er, er variasjon avgjørende. Ensidig trening over tid gjør deg mer skadeutsatt, reduserer progresjonen og går utover motivasjonen. Finn ulike treningsformer som gir deg styrke, kondisjon og smidighet.

Gi deg i tide

Vær ærlig med deg selv og vit når kroppen din har fått nok for dagen. Skader oppstår ofte mot slutten av økten, når hode og kropp er sliten.

TIPS: Slik behandler du akutte skader

God behandling de første 72 timene etter en skade kan begrense omfanget av typiske skader som overtråkk eller strekk. Huskeregelen POLICE er grei å ha med seg i treningsbagen.

Protection: Beskytt skadeområdet

Optimal Loading: Selv en skadet muskel skal belastes og beveges for å unngå tap av muskler og stivhet. Med riktig mengde belastning og kraft blir rehabiliteringen kortere.

Ice: Is ned skadestedet for mindre smerte.

Compression: Kompresjonsbandasje rundt det skadde området hjelper godt på for å forhindre hevelse.

Elevation: Hold den skadde kroppsdelen hevet.

Kilde: Løplabbet

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...