Nea Radio

Nea Radio

SJ tar over – ønsker seg flere vogner

Tog Foto: Per Magne Moan

SJ starter opp for halv maskin på sju norske togstrekninger mandag. Men på sikt må de selge flere billetter enn Vy gjorde, og de ønsker seg flere vogner.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 08.06.2020 kl 07:33

SJ starter opp for halv maskin på sju norske togstrekninger mandag. Men på sikt må de selge flere billetter enn Vy gjorde, og de ønsker seg flere vogner.
– Vi har lagt opp til en passasjerøkning på over 40 prosent fram til 2030, sier kommersiell direktør Lena Angela Nesteby i SJ Norge til NTB.

SJ tar over togdriften hele veien fra Oslo og nordover til Bodø, via Trondheim, ved midnatt mandag. I løpet av de neste ti årene håper de på en økning fra 3,5 til 5 millioner passasjerer i året på de sju strekningene de skal kjøre.

– Vi mener tog har stort potensial. Det er økt fokus på miljø. Da er det viktig at det fins materiell tilgjengelig. Vi må smi mens jernet er varmt, sier Nesteby.

SJ vant til slutt anbudskonkurransen i fjor fordi prisen staten må betale det svenske selskapet, var lavere enn det Vy ville ha. Passasjervekst er avgjørende for lønnsomheten, vedgår Nesteby.

Nattog til møte

SJ har tatt opp ønsket om mer materiell med Norske Tog, som eier togsettene som operatørselskapene Vy, Go-Ahead og SJ leier. Men det er bare totalt 20 sovevogner tilgjengelig, ifølge SJs kommersielle direktør.

Nesteby mener togene kan bli et alternativ til jobbreiser med fly.

– Da kan man ta nattoget til Trondheim eller Oslo eller Bodø, ha et møte på formiddagen og ta tog hjem på ettermiddagen, sier hun.

I dag blir sovekupeene fort utsolgt. Enkeltspor er ikke alene grunnen til at det er for lite kapasitet på togene, mener Nesteby, som tror både hyppigere avganger og lengre tog er mulig.

Krisestøtte

Direktøren sier de også har tatt opp behovet for flere vogner med Jernbanedirektoratet, som i juni i fjor tildelte SJ togstrekningene Dovrebanen og Nordlandsbanen. De overtar også lokaltogtilbudet i Trøndelag, Rørosbanen og ruta fra Dombås til Åndalsnes (Raumabanen). Togtilbudet på strekningene får nå det felles merkenavnet Nord.
Overtakelsen skjer under et koronaregime som betyr at annethvert sete må stå tomt. SJ og de andre togoperatørene nyte godt av krisehjelp i milliardklassen fra regjeringen

– Vi er heldige som har pengene fra støtteordningene, sier Nesteby.

SJs åpningsarrangement måtte skaleres ned av hensyn til smittevernet, men samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) kaster glans over åpningen på Oslo S mandag.

Renhold ingen hindring

Mens Vy dropper nattogtilbudet mellom Bergen og Oslo i sommer, og blant annet viste til behovet for økt renhold, vil SJ kjøre nattog på Nordlandsbanen hver natt.
Nattoget over Dovre vil imidlertid bare kjøre i helgene. Nesteby gjør det klart at det reduserte tilbudet ikke handler om renhold for SJs del, kun om etterspørsel.

– Dersom togene blir fulle, får vi utvide til flere dager, sier hun.

I løpet av natt til mandag vil Vys ansatte om bord i togene skifte arbeidsgiver og uniform. SJ har bare rukket å sette farge på to av de 99 togsettene de skal bruke.

– Innledningsvis vil det ikke være store endringer for passasjerene, medgir Nesteby.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...