Nea Radio

Nea Radio

Økte avgifter ?

KNA frykter økte avgifter dersom bompengeordningen erstattes.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Det kan bli dyrere å kjøre bil dersom satellittbasert veiprising erstatter dagens bomstasjoner, frykter Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub. (KNA)

Bilistene betalte i 2018 over 10 milliarder kroner ved 228 norske bomstasjoner. Nå vurderer regjeringen å utrede ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning, som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystem for bil.

– Satellittbasert veiprising er i utgangspunktet et mer rettferdig, mer effektivt og mye mer presist målesystem enn bomstasjoner. Men dette forutsetter at et slikt system implementeres på en hensiktsmessig måte, sier Skiaker.

En GPS-mottaker i hver bil registrerer hvor mye og hvor langt bilen kjører. Bilistene betaler for hver kilometer de tilbakelegger på veien. Avgiften kan variere med hvor og når kjøretøyet kjører, veislitasje, luftforurensing og mer.

Likevel frykter KNA-sjefen at det kan bli dyrere å kjøre bil dersom satellittbasert veiprising erstatter dagens bomstasjoner.

– Det må ikke komme doble avgifter som kamufleres i et uoversiktlig veiprisingssystem. Det er avgjørende at dette ikke fører til økt avgiftsbelastning for bilistene, men heller bidrar til et mer rettferdig system, sier Skiaker.

Inntekter forsvinner

Fra 2025 skal det kun selges nullutslippsbiler i Norge. I dag bidrar elbiler minimalt til staten sammenlignet med fossildrevene biler. Dermed vil store inntekter fordufte fra statskassen i årene som kommer.

– Staten tvinges med dette til å få på plass et nytt, helhetlig avgiftssystem for bil. Hvis ikke, blir det betydelig mindre inntekter fra den norske bilparken. Hvordan dette helhetlige avgiftssystemet utformes er avgjørende for bilistenes fremtidige reisekostnader, sier Skiaker.

Totalt tok staten inn omlag 48 milliarder kroner i bilavgifter i 2018, inkludert bompenger, ifølge bladet Motor.

– Et viktig spørsmål er hvilke avgifter som skal inkluderes i veiprisingssystemet og hvordan avgiftene differensieres mellom by og land, og de ulike kjøretøyene, sier generalsekretæren.

Hva skal med?

I forslaget fra Arbeiderpartiet heter det at veiprising skal erstatte dagens bompenger og andre driftsrelaterte bilavgifter. Også for eksempel drivstoffavgifter, engangsavgift og trafikk-forsikringsavgift kan inngå i avgiftssystemet.

– Bilselgere vil sikkert sette pris på at engangsavgiften på bil inkluderes i veiprisingen. Det vil føre til billigere biler i butikkene. De som selger drivstoff ser nok gjerne at drivstoffavgiften bakes inn. Det vil jo gi billigere bensin på pumpene, sier KNA-sjefen.

I tillegg vil det ganske sikkert bli dyrere å kjøre jo nærmere et bysentrum du beveger deg. Dette for å redusere trafikken i byene og for å finansiere byenes infrastruktur.

– Bilen er helt uunnværlig utenfor byene. Rushtrafikk og lokal forurensning er ikke et problem. Det vil derfor være urimelig med samme avgiftssatser for kjøring i distriktene og byene, sier Skiaker.

I januar ga Datatilsynet grønt lys for veiprising, fordi de mener utfordringene med personvernet lar seg løse. 5. mars vil Stortinget ta endelig stilling til forslaget om å utrede ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning.

– Det virkelig store stridsspørsmålet kommer ikke til å gjelde personvern, men hvilke avgifter som skal inkluderes i veiprisingen og differensieringen. Dette er uten tvil en sak vi kommer til å følge nøye, og KNA vil som alltid kjempe for en løsning som er til bilistenes fordel, sier generalsekretæren.

Dette er bruksavgifter i dagens system:

• Bompenger (finansiering av infrastruktur)

• Rushtidsavgift (trafikkregulering)

• Drivstoffavgift

• Trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift)

• Vektårsavgiften (for kjøretøy med tillatt totalvekt på over 7,5 tonn)

Dette er kjøpsavgift i dagens system som kan omgjøres til bruksavgifter:

• Engangsavgift ved kjøp eller import (kan bli erstattet av bruksavgift)

• I tillegg kommer vrakpantavgift, omregistreringsavgift, merverdiavgift og klimaavgift

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Fagskolestudiet «Ledelse i havbruksoperasjoner» har nettopp blitt godkjent av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga. Det betyr at det planlagte studiet kan starte opp ved Ytre Namdal fagskole.

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

Stort tollbeslag ved Vauldalen

Stort tollbeslag ved Vauldalen

7500 narkotiske tabletter ble beslaglagt ved Vauldalen tollsted.

Siste nytt i Trøndelag Vis flere

RBK og Ranheim vant

RBK og Ranheim vant

RBK slo Brann 1-0 borte i Bergen, Ranheim vant 1-0 hjemme mot Strømsgodset. Vi har flere resultater.

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Fagskolestudiet «Ledelse i havbruksoperasjoner» har nettopp blitt godkjent av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga. Det betyr at det planlagte studiet kan starte opp ved Ytre Namdal fagskole.

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

Rita og Tone i Floka

Rita og Tone i Floka

Rita Lier og Tone Henriksen har vært primus motor for å etablere kunstnerkollektivet Pottemakergata Malestudio på Stjørdal. De er gjester i Fredagsfloka denne uka.

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

Siste med #vegVis flere

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Velger klimavennlig asfalt

Velger klimavennlig asfalt

I Midt-Norge vinner asfaltentreprenørene som tenker på klimaet.

705 åpen igjen

705 åpen igjen

Fv 705 mellom Stugudal og Myrmoen er åpen igjen.

Siste med #NyheterVis flere

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Tester ut enveiskjøring på parkeringsplassen.

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kommune kjøper Frigårdsvegen 95 for å lette kommunens arbeid med å posisjonere seg som Trøndelags arrangemntskommune nr. 1.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...