NSB skifter navn - her er prislappen

NYE TIDER: NSB skifter navn til Vy. Her ruller det nye grønnlakkerte toget inn på Oslo S for første gang. Foto: Morten Hansen/FriFagbevegelse/NTB

NSB har vært en del av norsk bevissthet i 135 år. Nå bruker de 280 millioner kroner på å skifte ut det tradisjonsrike navnet.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

NSB har vært en del av norsk bevissthet i 135 år. Nå bruker de 280 millioner kroner på å skifte ut det tradisjonsrike navnet.

NSB-ledelsen offtenliggjorde nyheten om navneskiftet på Oslo S tirsdag morgen.

– Vy uttrykker at vi gir våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Navneskiftet medfører også en sammenslåing av to selskaper. Under det nye navnet Vy skal også busselskapet Nettbuss ligge.

Også de røde togene forsvinner. Nå skal Vy kjøre med grønnlakkerte tog og busser. Og de ansatte får grønne uniformer.

Hele navneskiftet vil koste 280 millioner kroner, skriver NTB.

Slutt etter 135 år

Det er et 135 år gammelt navn som nå går inn i historiebøkene. Norges Statsbaner ble opprettet i 1883. Fram til 1996 hadde NSB ansvar for både infrastruktur og togdrift. Da ble Jernbaneverket, som nå er Bane Nor, opprettet som en egen organisasjon utenfor NSB. Samtidig forsvant navnet Norges Statsbaner som merkevare, selv om selskapet har beholdt navnet i juridisk sammenheng, og selskapet ble offisielt hetende NSB.

Et barn av jernbanereformen

Forbundsleder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund (NJF), som organiserer de fleste NSB-ansatte, ser ikke det store poenget i å skifte navn.

– NSB er et godt merkenavn og synonymt med all togtrafikk Norge. Men styret har vurdert at navneendring er helt nødvendig for at de skal lykkes som transportselskap i Norden framover, konstaterer Sætre.

Hun mener navneskiftet først og fremst er en konsekvens av de nye rammebetingelsene til selskapet. Siden jernbanereformen ble innført har NSB blitt ribbet for både tog og billettsystem, og framstår i dag som et bemanningsselskap for statens materiell.

Konduktør Thor Thomassen hadde møtt opp for å få vite det nye navnet, og ventet i spenning før pressekonferansen startet.

– Det blir spesielt. NSB er en bauta i norsk historie. Men jeg har likevel en forståelse for at de skifter navn. Vi er jo ikke statsbaner lenger. Men det blir en overgang å jobbe under nytt navn, sier Thor Thomassen, som har vært konduktør siden 2007.

• NSB dropper Mantena, velger sveitsiske Stadler for vedlikehold

Språkrådet er kritisk

Språkrådet bekrefter overfor VG at de rådet NSB til å beholde navnet.

– Vårt primære ønske og vårt råd direkte til NSB var å beholde NSB. Det er en del av den norske kulturarven, det er et godt innarbeidet navn og kundene vet hva det står for. Det har vært vårt beste råd, sier Wetås til VG.

Satser bredt

Vy skal satse på tog, person- og godstransport, i tillegg til buss, kollektivtrafikk, reiseliv – og selskapets siste satsingsområde; elektriske bybiler. Norsk Jernbaneforbund har i dag 3000 medlemmer i selskapet, hvorav 1000 er bussjåfører i Nettbuss. NJF håper NSB – heretter Vy – opprettholder sin posisjon.

– For oss er det viktig at toget ikke taper terreng ute i distriktene, og at selskapet også framover skal ivareta et landsdekkende transportbehov – både når det gjelder buss, persontog og godstrafikk, sier Sætre.

Slik forklarer styreleder Dag Mejdell navneskiftet

– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell.

Ikke lenger statsbaner

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter styrelederen.

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

NB! Etter at Go-Ahead vant anbudet om Sørlandsbanen, blant annet i konkurranse med NSB, har de besluttet å skifte navn til Sørtoget.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Full stopp på E14

Full stopp på E14

Vanskelige kjøreforhold på veiene.

Sør-Trøndelag Røde Kors sender mannskaper til Hustadvika

Sør-Trøndelag Røde Kors sender mannskaper til Hustadvika

Kolleger i Møre og Romsdal ber om hjelp

Lik behandling

Lik behandling

- Pasienter skal ha lik tilgang til nye behandlingsmetoder, mener regjeringa.

Digital jegeravgift

Digital jegeravgift

Fra og med i år kan alle jegere slippe å ta med seg jegeravgiftkortet når de skal ut på jakt. Betaling og dokumentasjon av jegeravgift digitaliseres.

«Noobwork» proff-lag

«Noobwork» proff-lag

YouTuberen Joachim «Noobwork» Haraldsen og Petter Trobe er klare med sitt eget proff-lag i E-sport. Profflaget får navnet N47. Haraldsen og Trobe eier satsingen 50 prosent hver – med medie- og teknologiselskapet Zedge som hovedsponsor.

Slik kan du redusere matsvinnet ditt

Slik kan du redusere matsvinnet ditt

Torsdag kveld var det inspirasjonskveld i Storstuggu på Røros. Der fikk publikum blant annet tips til å redusere sitt eget matsvinn.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...