Annonse
Nea Radio

Elbil på glatta:

Ikke la bilen bremse selv

Foto: NAF

Elbiler bremser nesten helt av seg selv fordi de bruker bremseeffekten til å lade batteriet. - Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatta. På glatte veier er det lurt å skru ned bremseeffekten til et minimum eller helt av, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 28.12.2022 kl 16:48

Annonse

Regenerering kan lade opp batteriet når bilen bremser. Når du slipper opp gasspedalen, vil bilen bremse av seg selv og samtidig får den litt påfyll av strøm. Mange elbilister kjenner godt til fordelene med systemet. Det er praktisk når du skal ned fra fjellet og får ladet opp flere kilometer med rekkevidde på bilen. Men pass på når du kjører på vinterføre. Kraftig regenerering kan gjøre at du mister kontrollen.

- Når du kommer mot en sving på glatt føre og slipper gassen og regenereringen på bilen begynner å jobbe, kan bremsingen føre til at du sklir ut av veien i stedet for å komme deg trygt gjennom svingen, sier Sødal.

Du trenger ikke å ha regenereringen i elbilen på et minimum eller helt skrudd av gjennom hele vinteren. På de fleste nyere elbiler er det enkelt å justere nivået på regenereringen. Da kan du veksle mellom ulike nivåer med regenerering underveis på en kjøretur utifra hvordan føret er.

- Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på, sier Nils Sødal, - Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av, rådgir han.

Vær ekstra lett på gassen

Et annet triks for å komme seg vel frem med elbil når det er glatte veier, er å være ekstra lett på gasspedalen.

- Er du inne i din første vinter med elbil, merker du at det er fort gjort å spinne på glatt underlag. Grunnen er at i en elbil er det ingen girskift og du får brukt alle kreftene i motoren med en gang. Derfor er det lurt å være litt forsiktig med gassfoten til du har vent deg til dette, sier Nils Sødal.

Nøkkelord