Nea Radio

Nea Radio

Flere turister til Trøndelag

Foto: Andreas Reitan

Trøndelag økte antall overnattinger både fra inn- og utland i 2019.



Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Overnattingsstedene i Trøndelag melder om 2.697.836 samlede kommersielle gjestedøgn fra januar til desember 2019, skriver Trøndelag Reiseliv i ei pressemelding. Utenlandske gjestedøgn økte med 2 prosent (+10.019) og norske med 0,8 prosent (+18.302). Dette gir en samlet vekst i kommersielle gjestedøgn på 1 prosent. - Året avslutter med glans, Trøndelag registrerer 16 prosent flere internasjonale gjestedøgn i desember, sier en fornøyd Petra Sestak, reiselivssjef for Trøndelag.

Sesongcamping


Korrigert for sesongcamping (campingvogn på fast kontrakt) er det en økning i det norske markedet på 2,4 prosent (ikke 0,8 prosent som skrevet over) og den totale veksten i regionen blir da på 2,3 prosent.
Ser man på fordelingen mellom hotell og camping/hyttegrender så øker overnattinger på hotell, mens camping/hyttestatistikken går ned, noe som i stor grad skyldes sesongcamping med campingvogner på faste sesongkontrakter.

- I dag har kundene uendelige mange valg, tilgjengeliggjort gjennom en digital verden som åpner alle muligheter. Vi ser en stor endring hvor individuelle opplevelser blir mer viktig enn sted. Valgene blir nærmest en motpol til hverdagen, og interessen styrer valgene. Forbrukerne søker nye reisemål basert på hva de kan oppleve, noe vi antar kan være en av grunnene til at markedene også blir mer og mer fragmentert, og gjester fra flere land dukker opp i statistikken, sier Petra Sestak.

Utvikling over tid


Ser man på utviklingen over tid i Trøndelag så har samlet kommersiell overnatting gått opp i regionen fra 2.165.677 kommersielle overnattinger i 2010 til hele 2.697.836 i 2019. Ser vi bort fra 2013, 2017 og 2018 har det vært vekst i kommersielle overnattinger hvert år.

Flest nordmenn

Rundt 80 prosent av overnattingene i Trøndelag er foretatt av nordmenn. Det henger sammen med at mange næringsaktører satser på nærmarkedet gjennom hele året, og det sikrer Trøndelag stabilitet gjennom året.
Kurs- og konferanse versus ferie- og fritid markedet
Kurs- og konferanse har en nedgang i regionen på 6,4 prosent, mens ferie- og fritidsmarkedet vokser med 6,8 prosent.

Tyskland største utenlandske marked


Tyskland er fremdeles det største utenlandske marked i Trøndelag med 149.747 (+0,5prosent) samlede kommersielle overnattinger i 2019, etterfulgt fra Sverige (76.253/-6,3prosent), USA (49.513/+12,6 prosent), Nederland (30.185/+3,6 prosent) og Danmark (23.482/+19,5 prosent). Portugal dukker opp som nytt marked for Trøndelag med størst vekst (+6001/834 prosent).

Regionale forskjeller


Det er individuelle forskjeller i Trøndelag, noen har nedgang mens andre har stor økning i kommersielle gjestedøgn. Korrigerer vi for sesongcamping så er det kun to destinasjoner som har nedgang i kommersielle gjestedøgn, på begge destinasjoner er det utenlandsmarkedet som har sviktet.

Trondheims største utenlandsmarked er USA som også er det utenlandsmarkedet som vokser mest. Ferie- og fritidsmarkedet i Trondheim øker med 10,1 prosent, mens kurs- og konferanse går ned med 11,7 prosent.

Oppdal har hatt en stor nedgang fra utlandet, spesielt Tyskland som også er største utenlandsmarked. Hotellovernattinger har gått opp med over 12 prosent, mens camping og hyttegrender har hatt en stor nedgang.

Røros har hatt en nedgang i stort sett alle utenlandsmarkedet i 2019, utenom Litauen som har vokst litt.

Orkdalregionen har totalt sett en bra vekst fra utlandet, denne relaterer seg til en liten vekst fra mange land. Størst vekst fra USA, Sverige.

Fosen har hatt svært god vekst fra utlandet som vokser mer enn nordmenn både prosentuelt og i antall gjestedøgn. Både ferie- og fritidsmarkedet og kurs- og konferansemarkedet øker på Fosen.

Hitra/Frøya er den destinasjonen i Trøndelag som har en større andel av utenlandske tilreisende enn nordmenn, noe som nok relaterer seg til fisketurisme, samt yrkestrafikk relatert til oppdrettsnæringen. Tyskland er største utenlandske marked mens de har størst økning fra Portugal.

I Værnesregionen øker antall kommersielle gjestedøgn på hotellene, mens camping og hytte har en tilbakegang. Ferie- og fritidsmarkedet øker med 8,4 prosent, mens kurs- og konferanse går ned med -8,5 prosent. Økningen fra utenlandske gjester er størst fra Polen, mens største utenlandske marked er Sverige og Tyskland.

Namdalen har sitt største utenlandsmarked i Tyskland, som også er et av de markedene som øker mest sammen med Nederland. Antall hotellovernattinger i Namdalen går litt ned, mens camping og hyttegrender øker.

Innherred har en tilbakegang i overnattinger på hotell, men øker på hytte og camping. Korrigerer vi for sesongcamping, så har Innherred en total økning på 3,2 prosent siden sesongcamping har store utslag på Innherred. Sverige er det utenlandske markedet som går mest ned, mens Tyskland øker noe.

Foto: Espen Storhaug



Landet for øvrig


Ser man opp mot landet for øvrig, så øker samlede kommersielle overnattinger total med 4 prosent i 2019. Fjord-Norge øker med 8,4 prosent og Nord-Norge har en vekst på 4,6 prosent, mens Sørlandet har en nedgang på -3,9 prosent.


Airbnb i 2019


- Vi ser vi at flere og flere velger ulike overnattingsformer på en og samme reise. Mange kombinerer det å bo hos venner med hotell og leie gjennom Airbnb, noe som også påvirker overnattingsstatistikken, sier Sestak. 

I 2019 har over 301 000 romdøgn blitt solgt gjennom Airbnb i Trøndelag, en økning på 39,3 prosent fra 2018, og en omsetning på i overkant av 139 millioner kroner.

Trondheim, Værnes-regionen og Røros hadde flest solgte romdøgn i desember. Trondheim hadde en økning på 53,9 prosent, Værnes-regionen en økning på 66,7 prosent, mens Røros økte antall solgte romdøgn med 78 prosent fra samme måned i fjor.
Orkdal-regionen, Innherred og Hitra-Frøya hadde den største prosentvise veksten i antall solgte romdøgn fra samme måned i fjor. Orkdal-regionen økte mest, og hadde med sine 1.771 solgte romdøgn en økning på 336,2 prosent.

16 prosent økning i desember


Året avslutter med glans, Trøndelag registrerer 16 prosent flere internasjonale gjestedøgn. De internasjonale overnattinger registreres i Trondheim (+1.420/+22,2 prosent) og Røros (+323/+124 prosent). Dette skyldes en økning i kommersielle overnattinger fra Tyskland, Sverige, Storbritannia og Nederland.
 Det er også en vekst i Airbnb-utleie i desember måned i Trøndelag. Det var over 29 000 solgte romdøgn i desember, en økning på 73.8 prosent fra desember i fjor.

- Trøndelag fylkeskommune prioriterer utvikling av opplevelsesbasert reiseliv og verdiskaping i sin strategi for Trøndelag og har gitt Trøndelag Reiseliv ansvar for helhetlig utvikling og profilering av regionen som opplevelsesdestinasjon mot 2030. Sammen med de trønderske destinasjonsselskapene, opplevelsesnæringene og det offentlige virkemiddelapparatet vil vi sikre en bærekraftig vekst, samt styrke markedsmulighetene for Trøndelag også fremover. Det er en spennende oppgave å bygge et konkurransedyktig Trøndelag steg for steg, sier Sestak.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...