Annonse
Nea Radio

Ikke lenger et byfenomen

Elbilene er kommet til distriktene

Foto: NAF

Høylandet og Orkland topper listen over trønderske kommuner på elbil-toppen i fjor. - 2022 var året da elbilen kom til distriktene, sier NAF.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Annonse

Tall for elbilsalget i 2022 viser at en rekke distrikts-kommuner kom inn på elbil-toppen. Høyest ut av alle kommuner kommer Løten kommune, med 60 nye elbiler per 1000 innbyggere. Andre kommuner på topp 20-lista er Høylandet, Ringerike, Orkland og Gol, alle med minst 45 registrerte nye elbiler per 1000 innbyggere.

- Dette viser at 2022 var året da elbilen kom til distriktene. Mange forbrukere ser at elbilen løser deres reisebehov, samtidig som de kan lade hjemme med en raus strømstøtte.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Han mener imidlertid at utsiktene til fortsatt elbil-boom fremover er usikre. – Den nye vektavgiften som ble innført fra nyttår kan bremse salget fremover. Det er veldig spesielt at regjeringen og SV har innført en ny avgift som plusser flere titusen kroner på bilprisen, akkurat nå som folk i distriktene er i ferd med å skaffe seg elbil, sier han.

Tallene viser at 2022 også var et bra elbil-år for de mellomstore byene. Både Ålesund, Skien, Haugesund, Tønsberg, Notodden, Moss, Sarpsborg og Molde er alle på topp 20-lista for elbilsalg per 1000 innbyggere.

I antall solgte biler er det Oslo som troner på toppen, foran Bergen, Trondheim, Bærum og Kristiansand.

Den nye vektavgiften gjelder fra nyttår og er på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo. Det betyr at en elbil på to tonn får en avgift på 18 750 kroner, på toppen av eventuell moms som gjelder for den delen av bilprisen som overstiger 500 000 kroner.

Nøkkelord