Nea Radio

Nea Radio

Avslører dårlig EU-kontroll

GODKJENT: Personbil med alvorlige rustskader på bakerste tverrbjelke. Bilen skulle aldri vært godkjent. Foto: Statens vegvesen

Biler som ikke er i god nok stand blir hvert år likevel EU-godkjent.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

I løpet av 2018 rakk Statens vegvesen å kontrollere 537 biler som nettopp hadde vært inne til EU-kontroll hos verksteder i Midt-Norge. Dette gjør de for å sikre at verkstedene ikke jukser når de EU-godkjenner kjøretøy.

Av de 537 bilene som ble kontrollert, var det 71 hvor kontrollørene oppdaget at kontrollen var for dårlig utført, og at de har fått EU-godkjenning uten at de skulle hatt det, fordi de er i for dårlig stand. Altså rundt tretten prosent av de kontrollerte. Det kan være alvorlige ting som bremsefeil eller rustskader som ikke er oppdaget.

- Når vi oppdager avvik, så skriver vi brev med en advarsel og med pålegg om å følge kontrollinstruksen. Dersom vi finner avvik flere ganger, så kan vi inndra deres godkjenning for en periode, som regel i 3-6 måneder, det avhenger av alvorlighetsgraden, sier seksjonsleder Odd Nasvik i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region midt. To verksteder mistet godkjenningen sin til å gjøre EU-kontroll i 2018. De må rette opp manglene tilsynet har avdekket, før de kan få tilbake godkjenningen sin.

Stikkprøvekontrollene hos virksomhetene som har godkjenning til å utføre EU-kontroll foregår i hele Trøndelag og Møre og Romsdal. Det ble utført rundt 200 000 EU-kontroller i regionen vår i løpet av 2018.

- Målet med stikkprøvekontrollene er å sørge for at bileierne får valuta for pengene sine når de velger hvilken virksomhet som skal få ta EU-kontrollen på bilen deres. Vi stabiliserer konkurransen når vi sørger for at de som har godkjenning gjør en redelig jobb, sier Nasvik.

Avslørte ulovlige verksted

- Vi har også avslørt ulovlig verksteddrift. Etter å ha blitt avslørt av oss, velger noen å gjøre jobben for å bli godkjent verksted, mens andre slutter på et sted for å dukke opp på et annet, sier Nasvik.

Slike kjøretøyverksteder er gjerne knyttet til annen kriminalitet og utgjør en fare for trafikksikkerheten. Mange av de ulovlige bilverkstedene er også knyttet til sosial dumping og svarte penger. I og med at de ulovlige verkstedene gjerne opererer på kanten av loven på flere områder, skjer aksjonene i samarbeid med flere andre aktører, blant annet Arbeidstilsynet, Skatt, Politiet og A-krim.

I 2018 har vi kontrollert 42 bilverksteder og aksjonert mot 20 ulovlige bilverksteder. Ut av dette ble det 19 skriftlige pålegg om stans i aktiviteten.

Her er godkjente verksted i Trøndelag:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted

Her kan du sjekke kjøretøyopplysninger:
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger

Tilsyn hos trafikkskoler

I løpet av 2018 gjennomførte Statens vegvesen 246 tilsyn ved trafikkskoler i Midt-Norge. De fant 94 avvik som krever oppfølging fordi opplæringen den enkelte trafikklærer eller trafikkskolen som helhet gir, ikke er god nok.

Det kan være at de ikke følger den godkjente læreplanen sin, eller at de ikke fyller ut elevkortene sine rett. Så tilsynet går både på innhold, omfang og metode.

Vi får gode tips fra sensorene i Statens vegvesen om dårlig opplæring og kandidater som møter opp til førerprøven som ikke er klare til å ta førerkortet, eller etter å ha fått tips fra elever og foreldre om dårlig opplæring. Dette følger vi spesielt opp hos de trafikkskoler som vi får tips om.

- Når vi er på tilsyn ber vi om å få være med på en kjøretime. Her ser vi etter hvordan trafikklæreren planlegger kjøretimen, hvilke elementer opplæringen inneholder i forhold til læreplanen og om læreren er oppmerksom, pedagogisk og har god kontakt med eleven, sier Nasvik.

Når tilsynet finner avvik, får trafikkskolen/trafikklæreren pålegg om å følge trafikkopplæringsforskriften. Etter gjentatte avvik og advarsler, kan Statens vegvesen velge å ta fra trafikklærerens godkjenning. Trafikklæreren kan påklage avgjørelsen til Vegdirektoratet.

I 2018 fikk seks trafikklærere i Møre og Romsdal og Trøndelag tilbakekalt sin godkjenning av forskjellige årsaker. Det kan være at de ikke oppfyller helsekrav til å fortsatt ha godkjenning som trafikklærer eller andre brudd i opplæringen.

Kvalitet over pris

Når du skal velge trafikkskole er det viktig å ikke bare se på pris, men velge trafikkskole med omhu.

- Trafikkopplæringen du får via trafikkskolen danner et godt grunnlag for den sjåføren du senere skal bli. Vi oppmuntrer foreldre til å være en aktiv del av sine barns føreropplæring - både ved å øvelseskjøre, men også ved å ha et godt samarbeid med trafikkskolen. Bli gjerne med på en kjøretime for å plukke opp noen tips, er Nasviks råd.

Her finner du godkjente trafikkskoler:

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/finn+godkjent+trafikkskole#/

Odd Nasvik er seksjonsleder i Statens vegvesen Region midt. Foto: Statens vegvesen

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Valgdebatt i Tydal - Direkte på Nea Radio fra kl 18.00

Valgdebatt i Tydal - Direkte på Nea Radio fra kl 18.00

Her kan du se debatten som sendes live fra 705 Senteret og Søstrene Kammers.

– Gledelig at lisensjakta på bjørn nord for Dovre avlyses

– Gledelig at lisensjakta på bjørn nord for Dovre avlyses

Naturvernforbundet mener dette er nødvendig for at bjørnebestanden skal nå opp på bestandsmålet.

Coop lanserer mobilbetaling

Coop lanserer mobilbetaling

Som første dagligvareaktør lanserer Coop i dag sin egen mobilbetalingsløsning, Coopay.

Innovasjonsmidler i fokus hos Norbit

Innovasjonsmidler i fokus hos Norbit

Stortingsrepresentant Arild Grande og Selbu Arbeiderparti fikk innsikt i hva en bedrift i verdensklasse ønsker og trenger når det gjelder midler til innovasjon.

Sherpaer fra Nepal bygger sti ved Nedalshytta

Sherpaer fra Nepal bygger sti ved Nedalshytta

Arbeidet startet mandag og vil pågå i omlag tre uker.

Valgdebatt i Stjørdal: – Viktig å få fram de lokale forskjellene

Valgdebatt i Stjørdal: – Viktig å få fram de lokale forskjellene

I ettermiddag er det duket for valgdebatt på Torget i Stjørdal. Bladet, NRK, Nea Radio, Adresseavisen og Selbyggen sender debatten live.

Siste nytt i Trøndelag Vis flere

– Gledelig at lisensjakta på bjørn nord for Dovre avlyses

– Gledelig at lisensjakta på bjørn nord for Dovre avlyses

Naturvernforbundet mener dette er nødvendig for at bjørnebestanden skal nå opp på bestandsmålet.

Ny holdningsundersøkelse: For få pensjonister med i samfunnsdebatten

Ny holdningsundersøkelse: For få pensjonister med i samfunnsdebatten

Det er for få alderspensjonister med i samfunnsdebatten, svarer mer enn halvparten av de spurte i undersøkelse om nordmenns holdninger til eldre.

- Hvordan skape vekst i Trøndelag?

- Hvordan skape vekst i Trøndelag?

- Mange politikere er mer opptatt av hva vi skal leve for enn hva vi skal leve av. Andre er mest opptatt av hva vi ikke skal leve av. I Høyre lytter vi til hva næringslivet trenger for å vokse, skriver Pål Sæther Eiden, fylkesordførerkandidat for Trøndelag Høyre.

Fagforbundet besøker hele Trøndelag

Fagforbundet besøker hele Trøndelag

Fagforbundet i Trøndelag er på en omfattende fylkesturné, og det med et bestemt mål.

God stemning på Cars and Coffee

God stemning på Cars and Coffee

Deltakere kom strømmende fra hele Trøndelag for å vise frem fine biler og motorsykler. Værgudene spilte på lag med arrangør og deltakere under lørdagens biltreff.

Storsylen Opp og Rensfjellrittet direkte

Storsylen Opp og Rensfjellrittet direkte

Følg begge arrangementene i vår lørdagssending.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...