ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Gjennomslag i nye Helltunnelen:

Her fyrer ordførerne av den siste salven

Onsdag ble en historisk dag for mange, når den 860`ende og siste sprengningen ble fyrt av i Helltunnelen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

- Dette er en veldig viktig milepæl. Det er altså snakk om et av de største prosjektene som noen gang har vært gjennomført i vår region.

Det sa ordfører på Stjørdal, Eli Arnstad (Sp), etter at hun og ordførerkollega Trond Hoseth (Ap) i Malvik hadde fyrt av den 860`ende og siste salven i Helltunnelen.

I april i fjor startet arbeidet med å sprenge den nye tunnelløpet i Helltunnelen. Arbeidet startet fra sør, før de i juni samme år begynte arbeidet fra den nordlige siden av tunnelen.

- Det har gått fort og det har blitt jobbet godt, og da skal det feires når man får gjennomslag, sa Arnstad til de fremmøtte før siste salve skulle fyres av.

Spregningsbas Maia Biksrud gjør de siste forberedelsene. Foto: Henrik Einangshaug

Viktig for regionen

Helltunnelen er en del av prosjektet E6 Ranheim-Værnes, som hovedentreprenør Acciona bygger i regi av Nye Veier. Strekningen er en 23 km lang firefelts motorvei, og er ventet ferdigstilt i 2025.

- Vi er veldig glade for at både Væretunnelen og Helltunnelen nå er ferdig, sånn at det blir mindre belastning på gammelveien, sier ordfører Trond Hoseth i Malvik, før han videre sier:
Det at man slik som her for doble tunnelløp har en veldig positiv betydning for malvikinger, både de som jobber i Trondheim og de som bor i Malvik.

Stjørdal sentrum er i dag plassert midt i mellom to store veiprosjekter. Mens stjørdalingene på sørsiden har et spansk selskap som bygger 23 kilometer med vei, bygger hovedentreprenør Hæhre i regi av Nye Veier på nordsiden av Stjørdal sentrum.

Foto: Henrik Einangshaug

Prosjektet E6 Kvithammar - Åsen ble startet tidligere i år. Om fem år, i 2027, skal cirka 19 km firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t stå ferdig. Prosjektet har i likhet med E6 Ranheim - Åsen flere tunneler, og omfatter ikke mindre enn fem tunneler på totalt 12 kilometer.

- Vi vil få en veldig sentral plassering midt i arbeidsmarkedsregionen, enten den er nord eller sør for oss. Det blir en helt annen dynamikk når veibyggingen er ferdig, slår Arnstad fast.

Fyrte av den siste salven

På vei inn til cirka midten av den 3,9 kilometer lange nye tunnelen, fikk Arnstad, Hoseth og resten av de fremmøtte sett hvor stort denne delen av prosjektet er.

- Det å være inne i Helltunnelen i dag å se de dimensjonene og det å få trykke på knappen i tillegg, det er ikke noe du får være med på så ofte i livet, sier Arnstad.

Rett etter at Hoseth og Arnstad hadde trykket på knappen som avfyrte den siste salven, var førstnevnte spent.

- Jeg er spent på hvordan det ser ut inni der nå, sa Malvik-ordføreren knappe 25 sekunder etter salven ble fyrt av.

Du tror de nå har kommet gjennom tunnelen?

- Tror de har såpass god kontroll, så det tror jeg.

Og hvis noen trenger noen til å fyre av en salve, er det vertfall ei som rekke hånden i været.

- Blir jeg spurt så skal jeg ikke si nei!, sier Arnstad.

GODE SAMMEN: En stor dag både for arbeiderne og den spanske hovedentreprenøren. Foto: Henrik Einangshaug

ANNONSE