Nea Radio

Nea Radio

Ulykken på Værnes:

Havarikommisjonen kritiserer instruktøren

Krasjlanding: Slik så flyet ut etter det ublide møtet med rullebanen på Værnes i september i fjor. Begge personene ombord kom uskadd fra ulykken. Foto: Statens Havarikommisjon

Havarikommisjonen har nå kommet med sin rapport om ulykken der et småfly krasjlandet på Trondheim Lufthavn Værnes 26. september i fjor. Der retter de kritikk mot det de mener var mangelfull bruk av sjekkliste i forkant av ulykken.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Et manglende lydvarsel om at hjulhåndtaket ikke var plassert helt ned og i lås, gjorde at hovedhjulene mest sannsynlig kollapset under landing. Det skriver Havarikommisjonen i sin vurdering av ulykken.

– Feilen ved lydvarselet til understellet førte til at en sikkerhetsbarriere var eliminert. Lydvarselet fungerte for flapssetting mer enn 25 grader, men siden flaps ble satt til 20 grader, kom aldri lydvarselet på for å varsle om at understellet ikke var nedfelt og i låst posisjon. Besetningen hadde dermed ingen fungerende varsel for usikker konfigurasjon. For å oppdage dette måtte man ha sett at det grønne lyset ikke var tent eller visuelt oppdaget at hovedhjulene ikke var korrekt utfelt, skriver kommisjonen i rapporten.

Kritisk til instruktøren

Kommisjonen antyder at pilotene kunne oppdaget feilen og dermed unngått ulykken dersom de hadde vært mer nøye med bruk av flyets sjekkliste.

– Havarikommisjonen har forståelse for at denne og tilsvarende flytyper er enkle å håndtere. Dette kan føre til at man tar for lett på bruk av sjekklister og anbefalt praksis for når og hvordan sjekkene skal utføres. Eksempelvis skal «Before landing checklist» være fullført før man starter «baseturn» mot finalen. Da har man god tid til å korrigere konfigurasjonen dersom noe er glemt før man svinger inn på finalen. Før landing, når man er etablert på finalen, kan man ta en siste sjekk og en enkel huskeliste vil for eksempel være GUMP, skriver kommisjonen i sin vurdering og påpeker at det har skjedd flere ganger tidligere.

– Dette er ikke første gang mangelfull bruk av sjekkliste er en medvirkende faktor til hendelser som Havarikommisjonens har undersøkt. I flere av hendelsene har GUMP-sjekken nærmest erstattet «Before landing checklist» og ikke blitt utført før flyet var etablert på finalen. SHK anbefaler igjen et skjerpet fokus på dette området i klubbmiljøene og blant flygere på småfly generelt.

Kommisjonen understreker særlig at fartøysjefen ombord var instruktør, og at det medfører et ekstra stort ansvar for at alt gjøres helt riktig etter boka.

– I dette tilfellet var fartøysjefen i rolle som instruktør. SHK påpeker viktigheten av at instruktører må gå foran som gode rollemodeller, og herunder være spesielt opptatt av å benytte sjekklister og lære bort korrekt praksis, konkluderer kommisjonen.

Trondheim Lufthavn ble stengt i en time som følge av ulykken.

Det har ikke lyktes Nea Radio å komme i kontakt med flyinstruktøren for en kommentar til saken.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...