ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Misfornøyd med den nye læreplanen:

- Skolen blir stadig mindre praktisk

For mye teori: Rektoren Jostein Iversen synes det er for lite praktisk undervisning. Her er han på Nidaros' søsterskole, Trondheim Idrettsungdomsskole. Foto: Sofie Sørum

Fra og med 2020 ble de nye læreplanene for grunnskolen og videregående tatt i bruk, men etter et par år i praksis er ikke rektoren ved Nidaros Idrettsungdomsskole fornøyd.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

De nye læreplanmålene fra 2020 (LK20), altså retningslinjene lærere har å forholde seg til når det kommer til hva elevene skal igjennom, har ikke holdt mål, mener Jostein Iversen, rektor ved Nidaros Idrettsungdomsskole.

Han mener blant annet at planen legger opp til enda mindre praktisk læring, og at dette kan få konsekvenser for videre skolegang.

– Når vi fikk LK20 så tenkte jeg at det da i stedet for å bli mer teori ville bli mer praktisk i ungdomsskolen. Det henger litt sammen med at mange som går på ungdomsskolen føler at teorien tar litt vel mye fokus, og at den praktiske hverdagen uteblir.

Iversen sier at de største endringene i læreplanen handler om det teoretiske, blant annet at sidemål ikke har egen karakter før i 10. trinn, men han påpeker at ingen ting er gjort med de praktiske fagene.

– Valgfagene er ikke utviklet på noen måte. Det burde vært flere valgfagtimer der elevene kunne valgt mer praktiske fag. I dag er det bare én halv time i uka, og det er jo alt for lite.

Dersom læreplanen hadde lagt mer til rette for praktiske fag i ungdomsskolen, tror Iversen det ville ha gitt ungdommene en mye bedre hverdag og gjort det lettere for de å velge videregående retning etterpå.

– Hvis man kunne valgt mer rettet mot yrkesfagene på videregående, for eksempel to ekstra 60-minuttere i uka, så kunne man valgt mekaniske fag, kunst og håndverk, helse- og sosialfag, eller tilsvarende, og det kunne gitt mer inspirasjon til ungdomsskoleelevene. Samtidig ville dette forberedt de på veien videre.

Iversen påpeker også at matematikken i ungdomsskolen er for teoretisk og at mange faller av, om de ikke allerede har gjort det før de starter på ungdomsskolen. En løsning på dette kan være å la elevene velge mellom en praktisk og teoretisk rettet matematikk, slik som på videregående.

Hør intervjuet med rektoren her:

Nøkkelord

ANNONSE