Nea Radio

Nea Radio

- Trafikkstasjonene må bestå!

TRAFIKKSTASJONENE må bestå, skriver Regionrådet for Fjellregionen i et brev til Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og Statens Vegvesen. Foto: Per Magne Moan

- Trafikkstasjonene på Tynset og Røros må bestå med fullverdige tjenester, heter det i et brev fra Regionrådet for Fjellregionen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

- Trafikkstasjonene på Tynset og Røros må bestå med fullverdige tjenester, heter det i et brev fra Regionrådet for Fjellregionen som nå er sendt til Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og Statens Vegvesen.

Bakgrunnen for brevet er et forslag om å legge ned trafikkstasjonene på Oppdal og Røros «da etterspørselen for dette området i stor grad kan håndteres av trafikkstasjoner på tjenestestedene i Otta og Tynset», som det heter i en konsulentrapport.

-Tynset foreslås i denne rapporten å bli redusert fra trafikkstasjon til servicekontor i likhet med en rekke andre tjenestesteder. Dette betyr etter det vi forstår blant annet at innbyggerne i Fjellregionen må reise til Otta, Trondheim eller andre steder for praktiske førerprøver for MC og tunge klasser. Det samme gjelder for hallkontroller og det som heter «merkantile skranketjenester». Med andre ser forslaget ut til å bety at det kun er praktiske førerprøver for klasse B som det blir mulig å gjennomføre her, heter det i brevet som er undertegnet av regionrådets leder og nestleder, ordfører Merete Myhre Moenci Tynset og Hans Vintervold i Røros.

Her kan du lese brevet i sin helhet:

Trafikkstasjonene på Tynset og Røros må bestå med fullverdige tjenester

Vi viser til pågående arbeid med å utrede organisering av Statens Vegvesen og trafikant- og kjøretøyområdet (TK-området). Etter det vi får opplyst skal Statens Vegvesen legge fram forslag til ny modell og struktur for TK-området i løpet av mai 2019.

Parallelt med dette har Region Øst og Region Midt allerede iverksatt tiltak med redusert åpningstid ved trafikkstasjonene på Tynset og Røros fra nå i mars, som innebærer at stasjonen på Tynset vil være åpen tre dager i uka og stasjonen på Røros to dager i uka med bemanning fra Tynset. Vi har fått opplyst at dette ikke innebærer endringer i tjenesteområdene ved de to stasjonene, men reduserer selvsagt publikums muligheter til å oppsøke stasjonene.

I oppdragsbrevet til Vegdirektoratet fra Samferdselsdepartementet 29. oktober 2018 framgår det at «Regjeringen har med bakgrunn i områdegjennomgangen som mål at Statens vegvesen skal redusere sine interne kostnader fra 11 700 mill. 2017-kr i 2017 til 10 000 mill. 2017-kr i 2023. Det blir nødvendig med omfattende tiltak for å ta ut potensialet. Ved overføring av sams veiadministrasjon til fylkene, vil oppfølging av områdegjennomgangen kun gjelde gjenværende statlig virksomhet.»

Det heter videre at «Samferdselsdepartementet ber Statens vegvesen videreføre arbeidet med modernisering av TK-området ved å utforme forslag til ny tjenesteleveransemodell og -struktur. Forslaget skal ta utgangspunkt i tilrådningene til ekstern rådgiver fra områdegjennomgangen og Statens vegvesens faglige vurderinger. Det skal legges til grunn at ny tjenesteleveransemodell og -struktur skal være implementert innen utgangen av 2024.»
Og departementet sier at «Ny tjenesteleveransemodell og -struktur innebærer en reduksjon i antall tjenestesteder, personell og omlokalisering av tilbud. Digitaliseringen reduserer brukernes behov for å oppsøke et fysisk tjenestested.»

Det er rapporten «Områdegjennomgang av Statens Vegvesen» fra Capgemini Consulting, datert desember 2017, departementet mener det skal tas utgangspunkt i sammen med etatens faglige vurderinger. Konsulentene foreslår blant annet å legge ned trafikkstasjonene på Oppdal og Røros «da etterspørselen for dette området i stor grad kan håndteres av trafikkstasjoner på tjenestestedene i Otta og Tynset».
Konsulentselskapet skriver riktignok på side 138 i rapporten at «Otta opprettholdes som tjenestested til tross for dagens lave volumer gitt forslag om nedleggelse av tjenestestedene Oppdal og Tynset», men dette skal etter det vi forstår være en skrivefeil. Det er Røros som foreslås nedlagt.
Men Tynset foreslås i denne rapporten å bli redusert fra trafikkstasjon til servicekontor i likhet med en rekke andre tjenestesteder. Dette betyr etter det vi forstår blant annet at innbyggerne i Fjellregionen må reise til Otta, Trondheim eller andre steder for praktiske førerprøver for MC og tunge klasser. Det samme gjelder for hallkontroller og det som heter «merkantile skranketjenester». Med andre ser forslaget ut til å bety at det kun er praktiske førerprøver for klasse B som det blir mulig å gjennomføre her.
De foreslåtte endringene fra konsulentselskapet kan etter vår vurdering på ingen måte aksepteres!

Samferdselsdepartementet skrev i sitt oppdragsbrev at «Endringer på TK-området kan ha betydning for både næringsaktører, og private brukere, lokale myndigheter m.fl. For å sikre god utforming av reformen er det derfor viktig at berørte aktører får bidra inn i de utredninger og vurderinger som skal gjøres. Departementet forutsetter at Statens vegvesen involverer aktuelle interessenter underveis i det videre arbeidet, for eksempel ved at det etableres en referansegruppe.»

Dersom tjenestetilbudet reduseres i det omfang som er skissert, er det ikke slik at dette kan ha betydning for både næringsaktører, lokale myndigheter og folk flest. Det vil ha store negative konsekvenser for alle vi som bor i de områdene som rammes, føre til at både enkeltmennesker og private og offentlige virksomheter må bruke inntil et par dager for å få tilgang til tjenestene. Vi oppfatter også dette som et ytterligere bidrag til sentralisering.

Samferdselsdepartementet er tydeligvis klar over at dette vil være et klart brudd med prinsippet om likeverdige tjenester i hele landet. I oppdragsbrevet heter det:
«For å opprettholde et godt tjenestetilbud i hele landet for slike tjenester skal det derfor foreslås kompenserende tiltak, som for eksempel ambulerende tjenester, dersom ny tjenestestruktur innebærer vesentlige endringer i reisevei for publikum. Videre skal tjenestetilbud så langt mulig opprettholdes lokalt inntil avløsende tilbud, enten i form av selvbetjeningsløsninger eller nye tjenestesteder, er etablert.»
I tillegg åpner departementet for en privatisering av tjenester, siden det heter: «Som ledd i effektiviseringsarbeidet bes det om en særlig vurdering av hvilke oppgaver som helt eller delvis kan utføres av private aktører, eksempelvis oppgaver knyttet til avvikling av førerprøver og kurs knyttet til utvikling av førerkompetanse e.l. Vi ber Statens vegvesen gjennomføre en slik vurdering, og herunder også vurdere hvordan en slik oppgaveoverføring eventuelt kan gjennomføres. Det må parallelt utredes hvordan en slik overføring til private aktører vil påvirke den konkrete utformingen av ny tjenesteleveransemodell og -struktur.»
Det er etter vår vurdering ikke forsvarlig å overlate disse oppgavene til private aktører!

Vi opplever det som oppsiktsvekkende at beredskapshensyn ikke er viet noen plass verken i rapporten fra konsulentselskapet eller oppdragsbrevet fra departementet. Den kompetansen medarbeiderne ved trafikkstasjonene innehar, er meget verdifull både ved hendelser og i arbeidet med å forebygge ulykker og andre hendelser.
I vårt område har dette betydning for beredskapen i forhold til Riksvei 3 med den enorme langtransporttrafikken mellom nord og sør, tilsvarende for Fylkesvei 30 og Rørosbanen.
Derfor er det også nødvendig å se dette arbeidet i sammenheng med det pågående arbeidet med organiseringen av fylkes- og riksveiene med fylkeskommunene i en sentral rolle.

For oss er det også et poeng at det er mange av våre innbyggere som ikke kan benytte seg av digitaliserte løsninger, fordi sentrale myndigheter ikke har tatt ansvar nok til å få bygd den nødvendige infrastrukturen med bredbånd. Dette må på plass før vi kan ta del i denne utviklingen for fullt.

Vi deltar gjerne i diskusjoner om tilpasninger av tjenestetilbudene ved trafikkstasjonene, men dette må vurderes i et bredere perspektiv enn kun å utnytte digitaliserte løsninger og spare penger.

Vårt hovedbudskap er enkelt: Trafikkstasjonene på Tynset og Røros må bestå og tilby innbyggerne i Fjellregionen fullverdige tjenester!

Brevet er undertegnet Merete Myhre Moen, leder og ordfører i Tynset kommune og Hans Vintervold, nestleder og ordfører i Røros kommune

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

Stort tollbeslag ved Vauldalen

Stort tollbeslag ved Vauldalen

7500 narkotiske tabletter ble beslaglagt ved Vauldalen tollsted.

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kommune kjøper Frigårdsvegen 95 for å lette kommunens arbeid med å posisjonere seg som Trøndelags arrangemntskommune nr. 1.

Siste nytt i Røros/Holtålen Vis flere

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Tester ut enveiskjøring på parkeringsplassen.

Stort tollbeslag ved Vauldalen

Stort tollbeslag ved Vauldalen

7500 narkotiske tabletter ble beslaglagt ved Vauldalen tollsted.

Kommunestyremøte Røros

Opptak

Kommunestyremøte Røros

Se opptak fra kommunestyremøte på Røros.

Interpellasjon: Klimakrisen som nasjonal nødsituasjon

Interpellasjon: Klimakrisen som nasjonal nødsituasjon

Christian Elgaaen fra Røros SV vil ha med seg kommunestyret på at klimakrisen må erklæres som nasjonal nødsituasjon.

Vinterled Røros AS vil etablere Rørosløypa.

Vinterled Røros AS vil etablere Rørosløypa.

Mener snøscooter er viktig for reiselivet.

Siste nytt i Trøndelag Vis flere

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

Rita og Tone i Floka

Rita og Tone i Floka

Rita Lier og Tone Henriksen har vært primus motor for å etablere kunstnerkollektivet Pottemakergata Malestudio på Stjørdal. De er gjester i Fredagsfloka denne uka.

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

På vei tilbake

På vei tilbake

Børge Pedersen fikk livet snudd opp ned i januar i år. Han er kaffegjest i Nea Radio denne uka.

Åpnet ny kontrollplass

Åpnet ny kontrollplass

Onsdag ble den nye kontrollplassen på Einangsmoen langs E14 mellom Hegra og Flora i Stjørdal åpnet.

Siste med #NyheterVis flere

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Nytt kjøremønster ved Hov Skole

Tester ut enveiskjøring på parkeringsplassen.

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kjøper område på Frigården

Stjørdal kommune kjøper Frigårdsvegen 95 for å lette kommunens arbeid med å posisjonere seg som Trøndelags arrangemntskommune nr. 1.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...