Nea Radio

Nea Radio

Stor nedgang i passasjertallet ved Røros Lufthavn

Lufthavnsjef Gudbrand Rognes konstaterer stor nedgang i passasjertallet veds Røros Lufthavn. Foto: Nils Kåre Nesvold

Ned 85 prosent i desember.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 11.01.2021 kl 20:13

Passasjertallene for desember 2020 er nå klare. Kun 325 passasjerer reiste over Avinors lufthavn på Røros i desember 2020, det er en nedgang på hele 85,7 prosent målt mot samme periode i 2019.

– Det legger Røros dessverre helt i bunn av alle Avinors lufthavner! For året som helhet ligger vi på ca. 8650 passasjerer, en nedgang på om lag 67 prosent, skriver lufthavnsjef Gudbrand Rognes i en pressemelding.

2020 brøt en lang positiv trend

Rognes skriver videre at lufthavna og Widerøe gikk inn i de første månedene av året med trafikkvekst, det toppet mange år med svært positiv utvikling og økt samfunnsnytte for alle som er opptatt av å reise raskt og effektivt med fly.

I mars kom imidlertid Covid-19 effekten inn i flybransjen med full effekt og bunnen falt bokstavelig talt ut av markedet. Flyruta Oslo – Røros er som kjent en anbudsrute, og 1. april 2020 startet det svenske flyselskapet opp på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

Kombinasjonen av Corona og operatørbytte var åpenbart en stor utfordring, noe statistikken også viste.

Vedvarende svak utvikling

– Utover i 2020 vedvarte imidlertid den svake passasjerutviklingen på Rørosruta, og det hele toppet seg i november og desember 2020 da en lå i bunn av alle Avinors lufthavner, både i passasjertall og prosentvis utvikling. Når det gjelder flyfrakt viser det seg imidlertid at det markedet holder seg jevnt over godt, skriver lufthavnsjefen.

Oppdrag

Rognes mener det kan på tilbakemeldinger fra folk flest tyde på at det rår noe forvirring om rollene knyttet til luftfart og flyrute på Røros. Avinor eier lufthavna, og vårt oppdrag er å drive lufthavna sikkert og stabilt på oppdrag fra vår eier Samferdselsdepartementet. I tillegg til ruteflytrafikken betjener vi øvrige flygende kunder, slik som flyfrakt, flyklubb, flyskole og Luftforsvar.

– Samferdselsdepartementet kjøper inn flyruten Oslo – Røros, og er dermed oppdragsgiver for Air Leap som vant anbudet for perioden frem til 31. mars 2024. Air Leap vant oppdraget basert på en anbudsbeskrivelse lagd av det samme departementet og i konkurranse med to andre flyselskap.

Årsaker

Avinors offisielle statistikk viser at Røros ligger i bunn av alle Avinors lufthavner når det gjelder antall reisende. Svært mange i regionen er opptatt av luftfart og stiller ofte spørsmålet, hvorfor?

– Corona-effekten er selvfølgelig en faktor, for Avinors lufthavner i desember var den veldig varierende om en skal se på tallene. Som nevnt er totaleffekten størst på Røros av alle, med 85,7 prosent ned i desember. Det er derfor naturlig å lytte til hva kundene svært så tydelig uttaler som årsak til at de har sluttet å fly, skriver Rognes.

– På bakgrunn av kunders tilbakemelding konstaterer vi at regularitet, pris, manglende mulighet for gjennomgående billetter er de viktigste faktorer - som har bidratt til å gjøre 2020 til et krevende luftfartsår på Røros.

Det virker åpenbart at disse forholdene er de en bør fokusere på, for å gjøre luftfart på Røros «great again». Avinor ønsker å være en god samarbeidspartner ved å levere sikker og stabil drift også i 2021, avslutter lufthavnsjef Gudbrand Rognes.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...