ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Helseplattformen utsetter:

– Ikke brukervennlig nok

Administrerende direktør i Helseplattformen Torbjørg Vanvik utsetter innføringen av systemet for fastlegene. Foto: Karin Jegtvik.

Helseplattformen utsetter innføringen av systemet ved fastlegekontorene og legevakten i de fem kommunene som tar i bruk løsningen i november. Dette skjer fordi systemet ikke er brukervennlig nok.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 08.09.2022 kl 13:21

ANNONSE
Annonse

Viseadministrerende direktør Christer Mjåset i Helseplattformen sier at det er sider ved løsningen som trenger forbedring for å øke brukervennligheten.

– Helseplattformen prioriterer høyt å sikre en god og effektiv løsning for fastleger, og erkjenner at det er sider ved løsningen som trenger forbedring for å øke brukervennligheten. Vi har derfor tatt opp saken med ledelsen hos vår leverandør Epic, sier viseadministrerende direktør Christer Mjåset i en pressemelding.

I Trondheim kommune kom det varsel fra leger om at Øya legekontor og Legevakten i Trondheim ikke drev forsvarlig på grunn av opptil en halvering i effektiviteten etter man tok i bruk systemet.

Det er Røros og Holtålen i Fjellregionen og Fosen-kommunene Indre Fosen, Ørland og Åfjord dette gjelder. I disse kommunene utsettes innføring av Helseplattformen til arbeidet med å forbedre brukervennligheten er gjennomført.

Klok beslutning

Leder for Legeforeningen i Sør-Trøndelag Lindy Jarosch-von Schweder er glad for beslutningen.

- Dette høres ut som en klok avgjørelse. Jeg er glad for at man gjør sitt ytterste for å gjøre løsningen konkurransedyktig og god, det sier Jarosch-von Schweder.

ANNONSE