ANNONSE
Annonse

Siste nytt

To timer ekstra

Publisert: 24.04.2019 kl 13:31

To timer ekstra fysisk aktivitet og kroppsøving i uken kan gi flere positive effekter for barns fysiske og psykiske helse.

Rapporten Schools in motion har undersøkt hvilken effekt to ekstra timer med fysisk aktivitet og kroppsøving har på ungdomsskoleelevers helse, læring og læringsmiljø. – Mer aktivitet i skolen er positivt for barna. Samtidig viser rapporten at vi må innføre aktivitet på en klok måte som tar hensyn til lokale forhold på de ulike skolene, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

For noen av elevene på 9. trinn kan to timer ekstra fysisk aktivitet og kroppsøving ha flere positive effekter både på fysisk aktivitet, utholdenhet, nasjonale prøver i lesing og regning, samt læringsmiljø, skriver forskerne bak rapporten i sin oppsummering. Funnene er ulike for de to forsøksgruppene sammenlignet med kontrollgruppen, og mellom jenter og gutter innad i gruppene.

- Rapporten viser at en del elever kan få mye ut av ekstra aktivitet i skolen, men at effekten er mest positiv når aktiviteten er lærerstyrt. Derfor skal vi nå utvikle et godt støtte- og veiledningsmateriell for hvordan læreren kan legge til rette for fysisk aktivitet i timene, og støtte opp om lokale initiativ. Dette vil bli fulgt opp i arbeidet med de nye læreplanene som trer i kraft fra 2020, sier Sanner.

Vis alle notiser

ANNONSE