ANNONSE
Annonse

Norwegian Outlet til Trondheim

Merkevarer: Norwegian Outlet ønsker å etablere seg i Trondhiem. På bildet: daglig leder Einar Sørland. Foto: Norwegian Outlet

Outletlandsbyen Norwegian Outlet, ønsker å etablere seg i Trondheim.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Norwegian Outlet, merkevarebyen med 30 til 70 prosent rabatt på kjente merkevarer, har vært en suksess i både Oslo – og Stavangerregionen. Nå vurderes Bergen og Trondheim som nye destinasjoner for shoppingkonseptet.

Da Norwegian Outlet etablerte seg på et jorde i Vestby rett utenfor Oslo var det flere som var skeptiske. Men konseptet ble raskt en ubetinget suksess. En dobling av omsetningen på fem år, på det samme salgsarealet vekket interessen fra utenlandske aktører. I fjor høst kjøpte den britiske Outlet-kjempen Via Outlets eiendommen på Vestby.

Nå vil Norwegian Outlet Operation erobre nye byer og nye kunder i Norge.

– Rogaland, Hordaland og Trøndelag er alle store og viktige marked som skal sørge for at vi vokser ytterligere og kan tilby flere kunder unike shoppingopplevelser, sier CEO Einar Sørland i Norwegian Outlet Operation.

I 2016 ekspanderte Norwegian Outlet til Stavanger. Etableringen ble en umiddelbar suksess, med flere kunder og høyere omsetning per kvadratmeter enn på Vestby etter første driftsår. Og første utvidelse står ferdig allerede i juni.

– Vi har lært oss hva konseptet krever. Outlet-sentere fungerer jo i de fleste land med nok kjøpekraftige kunder. Med våre norske tilpasninger regner vi med at trøndere og bergensere også vil sette pris på kjente merkevarer til en brøkdel av prisen, forteller Sørland.

Mer en turistdestinasjon enn et kjøpesenter

Mens tradisjonelle kjøpesentre merker presset fra netthandel, har Norwegian Outlet gjort skamme på trenden. Kombinasjonen av ekstrempriser med ulike arrangementer og aktiviteter har gjort Norwegian Outlet til en foretrukken turistattraksjon. Allerede til sommeren vil merkevarebyen i Vestby få sitt eget turistkontor. Sørland forteller om alt fra busslaster med kinesiske turister til nordmenn i bobiler som har sovet utenfor inngangen for å sikre seg de beste kuppene.

– Mest kjent er kanskje Black Friday som vi innførte i Norge i 2010, men andre arrangementer som Party Time, Outlet Mania og VIP-arrangementer drar også inn tusenvis av handleglade nordmenn og turister forteller Sørland, og legger til:

– Nå skal trønderne og bergenserne få lov til å bli med på moroa, bare vi finner de rette eiendommene, som helst må ligge langs en hovedfartssåre, og ikke for langt unna gode kundegrunnlag og gjerne i nærheten av andre turistattraksjoner.

Nøkkelord

Siste nytt i Leserbrev Vis flere

SV gratulerer med samenes nasjonaldag

SV gratulerer med samenes nasjonaldag

Samefolket må sikres avgjørende innflytelse over beslutninger som angår samisk språk, kultur og samfunnsliv, skriver SV i dette leserinnlegget.

- Smart med ungdomskort

- Smart med ungdomskort

- Ungdomskort for buss og tog er smart, skriver Didrik Sollihaug, Stjørdal SU og Morten Harper, Stjørdal SV, i dette leserinnlegget.

- Nå haster det å ta grep

- Nå haster det å ta grep

– Alle diskuterer dyre kreftmedisiner, men ingen snakker om det egentlige pengesluket, skriver Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen og Eva Faanes, distriktssjef i Midt-Norge i dette leserinnlegget.

Størseth ny leder

Størseth ny leder

Årsmøtet i Stjørdal Arbeiderlag ble holdt onsdag 30. januar.

- Derfor blir vi i KrF

- Derfor blir vi i KrF

- Vi vil fortsatt bidra til et verdiforankret parti med stor takhøyde, bredde og rom for gode debatter, skriver fylkestoppene i KrF Trøndelag i dette leserinnlegget.

- SFO til 10 000 kr? Nei takk!

- SFO til 10 000 kr? Nei takk!

- Svømmehall, SFO, kino og kulturskole er noen viktige kommunale tjenester som kan bli mye dyrere hvis regjeringen legger seg langflat for EØS-regler, skriver Morten Harper, Stjørdal SV i dette leserinnlegget.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE