Nea Radio

Nea Radio

Neste sommer kommer de nye togene

Foto: Jernbanedirektoratet

De fleste perrongene på Rørosbanen må bygges om før de nye togsettene kan settes inn.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Fra juni 2021 starter innfasingen av de nye togene som skal gå på blant annet Rørosbanen, Meråkerbanen og Trønderbanen.

De nye togsettene er er 120 meter lange og såkalt bimodale. Det vil si at de går like godt på strøm fra kontaktledning som på strøm det selv produserer underveis. Togsettene består av tre deler, der en batteripakke utgjør den midterste delen.

Med et bimodalt tog vil man kunne veksle mellom dieseldrift og elektrisk drift.

SKIFTES UT: Motorvogna av typen BM92 skal ut av drift. Foto: Per Magne Moan

Det er de mørkerøde motorvognene av typen BM92 fra 80-tallet som nå skal erstattes av nyinvesteringen som har fått navnet Bimodal FLIRT Type 76.

BIMODAL: Batteripakke i midten

Flirt står for Fast Light Innovative Regional Train, som betyr noe sånt som raskt, lett, innovativt regiontog, og med

Agenda i nye farger

Den andre motorvogna, Agendatoget som det egentlig heter, skal fortsatt gå. Disse ble satt i drift på 90-tallet og er nå lakkert om og fått nye farger.

Samtidig med at dieseltogsettene skiftes ut, skjer elektrifiseringen av Nordlandsbanen sør for Steinkjer og Meråkerbanen.  Dette betyr at om få år vil all lokaltrafikk i Trøndelag kunne kjøres elektrisk.

– Før de nye togene kan settes i drift må de fleste perrongene fra Støren og sørover langs Rørosbanen utbedres. Det sier Berit Bårdstu som er assisterende faglig leder i Bane Nor avdeling Rørosbanen.

Utfordrende

Hun sier de nye perrongene skal være 112 meter lange og at dette er vanskelig flere steder, blant annet ved holdeplassene Ålen og Haltdalen, der det er planoverganger og kulverter.

På Røros er det planlagt at tre FLIRT tog skal stå over natta, noe som krever stor ombygging av stasjonsområdet. På grunn av lengden på de nye togene og planoverganger på begge sider av perrongen er det ennå usikkert hvordan dette kan gjøres.

Ny trafikkstyring

I tillegg til innføring av nye tog, så er planene om innføring av en ny type fjernstyrt trafikktyring av togene i gang.

Dette medfører at en rekke stasjonstjenester slik vi kjenner dem i dag, vil falle bort. Såkalt ERTMS - European Rail Traffic Management System, er et standardisert system for signalisering og trafikkstyring på jernbaner i Europa, er ventet igangsatt på Rørosbanen i løpet av 2024.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...