ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Lyttertallene for første kvartal:

Bare Nea Radio øker

Tallenes tale: Som den eneste lokalradioen på Topp 15-lista, ser Nea Radio en økning i lyttertallene i første kvartal av 2020. Foto: Kantar

Blant de 15 største lokalradioene i Norge, er det kun Nea Radio som opplever økt tilslutning.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Lyttertallene for første kvartal er inne og tallenes tale viser klart at Nea Radio er den eneste lokalradioen som har økt lyttertallene i perioden. Nå er kanalen den tredje største i Norge, kun bak Metro-gruppen i Oslo.

Saken fortsetter under faktaboksen

Lytteroppslutning første kvartal 2020

1 Radio Metro Oslo – 165 000 ( 176 000 )
2 The Beat Oslo – 94 000 ( 104 000 )
3 Nea Radio – 63 000 ( 61 000 )
4 Jærradioen – 55 000 ( 56 000 )
5 Metro Buskerud – 46 000 ( 50 000 )
6 Radio Tønsberg – 42 000 ( 45 000 )
7 Radio Trøndelag – 40 000 ( 40 000 )
8 Radio 102 – 36 000 ( 35 000 )
9 Radio Grenland – 36 000 ( 36 000)
10 Metro Oppland – 35 000 ( 38 000 )
11 Radio 3.16 – 34 000 ( 34 000 )
12 Metro Sørlandet – 33 000 ( 33 000 )
13 Radio Rox – 31 000 ( 34 000 )
14 Radio Ålesund – 26 000 ( 26 000 )
15 pTro – 26 000 ( 26 000 )

Målingen er gjort av KANTAR

Opp 2000

Nea Radio har økt sin oppslutning med 2000 faktiske lyttere i uka, fra 61 000 til 63 000. De andre stasjonene på Topp 15 lista står enten på stedet hvil, eller har opplevd nedgang.

– Dette er svært gledelig for oss, sier daglig leder i Nea Radio, Stian Elverum.

– Også når det gjelder antall lyttere i forhold til nedslagsfelt ser vi en nærmest eventyrlig økning.

Kjernekommuner

Nea Radios kjernekommuner er Selbu, Tydal, Malvik, Stjørdal, Røros og Holålen. Nedslagsområdet går fra nord i Trøndelag til godt nede i tidligere Hedmark fylke.

– Tallene viser at vi har 65 % oppslutning i Selbu, Tydal, Røros og Holtålen, og i Værnesregionen er tallet 43%. Dette er tall vi er svært godt fornøyde med. Elverum forklarer at det er vanlig med nedgang i første kvartal, ettersom jula er høysesong for radiolytting.

– Dette gjør de nye tallene ekstra gode å ta med seg og vi håper og tror på fortsatt vekst.

Tøffe tak

I likhet med andre reklamefinansierte lokalradioer, opplevde også Nea Radio et plutselig bortfall av annonseinntekter.

– Men vi brettet opp ermene og ga alt vi hadde da det sto på som verst. Det har ført til at vi foreløpig har kommet gjennom dette intakte. Det er et stykke å gå enda, men vi har stor tro på at dette skal gå bra, avslutter Stian Elverum.

Nøkkelord

ANNONSE