ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Mai-Britt Wagnild og Alf Wilhelm Lundberg Duo:

Skattejakt i gamle klassikere

Vakkert: Mai-Britt Wagnild og Alf Wilhelm Lundgård duo tok publikum med på sin tolkning av musikkhistorien i Selbu kirke fredag kveld. Foto: Anne Gundersen

Klassikerne sto i kø, likevel var alt nytt da Mai-Britt Wagnild og Alf Wilhelm Lundberg inviterte til en reise gjennom musikkhistorien i Selbu kirke.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 29.07.2020 kl 07:45

ANNONSE
Annonse

Det var et både bredt og overraskende repertoar som møtte publikum i Selbu kirke fredag kveld. Da holdt nemlig Mai-Britt Wagnild og Alf Wilhelm Lundberg Duo konsert, og det de aller fleste gjenkjenner som gamle klassiskere ble presentert på en helt ny måte.

– Det er Alf som klarer å se musikken på stadig nye måter, sier Mai-Britt Wagnild, som opprinnelig er fra Selbu.

– Det er det som gjør det så fantastisk å spille sammen med ham.

Selbygg: Mai-Britt Wagnild er fra Selbu og utdannet klassisk sanger fra London og Wales. Foto: Anne Gundersen

Hør hele intervjuet med Mai-Britt Wagnild i avspilleren under:

Klassikere

På spillelista sto alt fra tango til Tom Waits og standardjazz som Summertime fra Porgy and Bess, folkeoperaen av George Gershwin. Selv under sistnevnte, som er en av tidenes oftest tolkede låter, klarte Mai-Britt Wagnild og Alf Wilhelm Lundberg Duo å tilføre noe nytt. Kanskje særlig på grunn av Mai-Britts imponerende Scat-sang, en teknikk der sangeren bruker stemmen som instrument for å akkompagnere de andre instrumentene i orkesteret, i dette tilfellet Alf Wilhelm Lundbergs Brahmsgitar.

Roller

Mai-Britt forteller at når hun går inn i et musikkstykke, må hun finne rollen hun skal bekle. Hun nevner Tom Waits´ Tango Till They're Sore som eksempel.

– Dette er en ganske røff låt for meg som er vant med å synge opera. Det krevde det at jeg måtte grave dypt for å finne det rette rufsete uttrykket. Men her var det Alf som pushet meg og dermed klarte jeg å få fram denne rollen, forteller hun. Bakgrunnen fra studier i musikkteater i London kommer godt med i denne prosessen.

– Jeg tror det året var det beste i mitt liv og jeg merker nå at det også kommer svært godt med artistisk sett.

Intremesso

Den tidligere nevnte Brahmsgitaren har en - om ikke veldig gammel - så fascinerende historie, forteller Alf under et intermezzo i forestillingen, en sekvens der han spiller alene med dette 8-strengers instrumentet.

– Brahmsgitaren ble oppfunnet av pioneren Paul Galbraith i samarbeid med avdøde David Rubio i Cambridge, England på 90-tallet. Dette ble gjort for å kunne tolke musikkstykker skrevet for andre instrumenter med denne gitaren, som har en ekstra oktav i forhold til vanlige gitarer.

Det er uvant, men vakkert, å høre blant annet Johan Sebastian Bachs Goldbergarien fra Goldbergvariasjonene på gitar, da stykket opprinnelig er skrevet for cembalo. I tillegg formidler Alf musikken og gitarens historie med en helt særegen sjarm, noe som gjør det underholdende å være blant de omlag 50 publikummerne i stemningsfulle Selbu kirke.

Virtuous: Alf Lundberg og hans Brahmsgitar under et intermezzo i konserten. Foto: Anne Gundersen

Plate

Duoen er i ferd med å realisere en drøm om å spille inn plate. Mai-Britt sier at en del av musikken publikum fikk høre under konserten blir med, i tillegg til eget materiale.

– Det er nesten skummelt å gå ut å si det, men vi satser på egenkomponert musikk. Alf er en fantastisk låtskriver, så det er absolutt en mulighet. Hun er derimot usikker på når albumet slippes.

– Men vi satser på at det blir enten våren eller høsten neste år.

Alf Wilhelm Lundberg og Norchestra holder konsert både i Røros kirke og i Levanger neste helg.

Nøkkelord

ANNONSE